عنوان
|
بازنمایی دگرگونی خانواده ایرانی در جشنواره فیلم فجر 1395-1380 |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
رقیه محمدزاده - مقصود فراستخواه - رضا اسماعیلی - شاپور بهیان |
مشخصات نشریه
|
مطالعات جامعهشناسي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 13 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
32-7 |
کلید واژه
|
ایدئولوژی تحولات خانواده تحولات خانواده در ایران خانواده ایرانی بازنمایی بازنمایی رسانهای نشانهشناسی خانواده فیلمهای سینمایی ایران فیسک فیلم سینمایی بازنمایی خانواده جشنواره فیلم فجر
|
چکیده
|
هدف مقاله حاضر بررسی دگرگونی خانواده در محتوای روایی جشنواره فیلم فجر از سال 1380-1395 می باشد. بدین منظور، در سنت روش کیفی و بهره گیری از نشانه شناسی فیسک (رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژیک) 13 فیلم سینمایی برگزیده جشنواره با موضوع خانواده تحلیل و ارزیابی شد. بر اساس یافته های این پژوهش مؤلفه هایی مانند تعارضات بین نسلی، ناسازگاری فرزندان، تصویر مخدوش مردانگی، الگوهای نوین ارتباط مانند روابط فرازناشویی، تنش روابط زن و شوهر، فقدان روابط عاشقانه بین همسران، خانواده نا آرام، شیوع سرمایه های مبتنی بر مصرف، نقشهای حرفهای زنان، اهمیت فضای مجازی، پدیداری خانواده های چندتکه و ناقص، کاهش اقتدار خانواده، بازنمودی از خانواده ایرانی است. به نظر میرسد در این فیلمها، با تحولات عمیق خانواده مواجه می شویم که درگذار از سنت به مدرنیته دچار تعارضات اساسی و بنیادین است. خانواده بازنمایی شده در فیلم های برگزیده، خصلت های سنتی، مدرن و در برخی موارد، ویژگی تلفیقی دارد. در این آثار برخی از نقش های سنتی همچون نقش حمایتی زن در خانواده، تغییردر روابط کارکرد و تعارضات اعضای خانواده، بررسی روابط فردی و خانوادگی، تحولات خانواده، تغییر فرهنگ حاکم بر خانواده و نقش های خانوادگی دراین تولیدات بازنمایی شده است. هم چنین نتایج نشان می دهد ضمن کاهش کارکرد اقتصادی حمایتی خانواده بعد مصرفی آن افزایش یافته است. ارزش های عمده مطرح شده در فیلم ها تصویرگر فرهنگ و ارزشهای غالب در سطح گفتمان های مرتبط با خانواده است که از طریق گسترش آن، می توان درک مخاطبان را در خصوص کارکرد و ساختار خانواده، و ضرورت وجودی این نهاد مهم، متحول و متفاوت نمود.
|