عنوان | تأثیر آموزش سبکهای فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود کودکان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه آسيب شناسي، مشاوره و غني سازي خانواده- ناصر يوسفي - علمی تخصّصی شماره 2 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1398 |
محدوده صفحات | 22-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری حرمت خود تهران کودکان دبستانی دانشآموزان دبستانی انگیزش پیشرفت سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری منطقه 4 تهران کودکان تهرانی |
چکیده |
محیط خانواده اولین و بادوامترین عاملی است که روی رشد شخصیت و انگیزه پیشرفت و حرمت خود کودکان تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش سبکهای فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود کودکان 10 تا 12 سال انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دختر و پسر 10 تا 12 ساله منطقه 4 شهر تهران و نیز والدین (پدر و مادر) آن دانش آموزان بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای ساده استفاده شد. بدینصورت که از بین همه دبستانهای دوره اول منطقه 4 تهران، بهصورت خوشهای 2 مدرسه (مدرسه احسان و صبا) انتخاب و تعداد 30 نفر (15 نفر آزمایش و 15 نفر کنترل) بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی سه ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاسهای حرمت خود پپ و همکاران (1989) و انگیزه پیشرفت هرمنس (۱۹۷۷) بود. دادهها به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد تأثیر مداخلۀ سبکهای فرزندپروری والدین بر حرمت خود با اندازه اثر (78/0) بیش از انگیزه پیشرفت با اندازه اثر (56/0) بود. پس، آموزش سبکهای فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود کودکان 10 تا 12 سال بهصورت همزمان تأثیر معنی داری وجود دارد. |
کد مقاله | 39638 |
تعداد بازدید | 217 |
|