عنوان | تأثیر عوامل خانوادگی بر توانمندی اجتماعی دختران |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی سال 3 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 264-235 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی مدیریت خانواده پایگاه اجتماعی عوامل خانوادگی توانمندی اجتماعی دیدگاه مادران الگوی مدیریت خانواده پایگاه اجتماعی پدر توانمندی دختران |
چکیده |
هدف از اجرای این پژوهش، شناخت تأثیر عوامل خانوادگی بر توانمندی اجتماعی دختران است. به همین منظور تعداد 192 نفر از دختران مراجعهکننده به بنیاد خیریه امید مهر، به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. چارچوب نظری این پژوهش متشکل از نظریه منابع بلود و وولف، نظریه توانمندی سارا لانگه و نظریه الگوی مدیریت خانواده آنتونی گیدنز میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه ساختاریافته بود و دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از ضریبهای همبستگی پیرسون، اسپیرمن تحلیل شدند. نتایج توصیفی نشان داد که توانمندی اجتماعی 82 درصد از دختران مورد مطالعه در سطح متوسط است. آزمون فرضیات بیانگر این بود که بین الگوی مدیریت خانواده و نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی با میزان توانمندی اجتماعی دختران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد ولی بین پایگاه اجتماعی پدر و میزان توانمندی اجتماعی دختران رابطه معناداری وجود نداشت. با توجه به همبستگی معنادار متغیرهای نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی و نوع الگوی مدیریت خانواده با متغیر وابسته از روش رگرسیون چندمتغیره همزمان استفاده شد. نتایج این بررسی حاکی از معناداری اثر مدل نظری بر متغیر وابسته بود. به این صورت که نظرات مادران نسبت به نقشهای جنسیتی میتوانست بیشتر از 30% واریانس در توانمندی اجتماعی دختران را تبیین کند. گفتنی است که متغیر الگوی مدیریت خانواده در این بین اثر معناداری نداشت. نتایج نشان میدهد که سیاستهای اجتماعی فرهنگی میبایست به توسعه و گسترش برنامههای آموزشی و فرهنگی در راستای تأثیر نقش مادران بر توانمندیهای اجتماعی دختران تأکید ویژه داشته باشند. |
کد مقاله | 39610 |
تعداد بازدید | 225 |
|