• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه ویژگی‌های شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی
تعداد صفحات 28
نویسنده حسن فرج زاده دهکردی
مشخصات نشریه  حسابداری ارزشی و رفتاری - دانشگاه خوارزمی سال 4 شماره 7
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
محدوده صفحات 208-181
کلید واژه جنسیت  دانشجویان دختر  تهران  روان رنجوری  برون‌گرایی  وظیفه‌شناسی  رشته تحصیلی  حسابداران  دانشجویان پسر  پنج عامل شخصیت  اخلاق در حسابداری  تجربه‌‌ پذیری  توافق‌ پذیری  قضاوت اخلاقی  حسابداری  دانشجویان رشته حسابداری  دانشجویان رشته مدیریت  
چکیده پژوهش‏ های حوزه اخلاق نشان داده ‏اند که بر خلاف انتظار، حسابداران در آزمون‏ های توسعه اخلاقی، امتیاز چندان بالایی کسب نمی‏ کنند که علت آن می‏ تواند تمرکز حسابداران بر ویژگی شخصیتی توافق‏ پذیری باشد. حال آنکه آزمون‏ های تفکر اخلاقی، قضاوت‏ های مبتنی بر ویژگی شخصیتی تطابق ‏پذیری را حداکثر تا سطوح میانی فرایند توسعه اخلاقی ارزش‏گذاری می‏ کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی این موضوع، رابطه پنج ویژگی‏ شخصیتی اصلی با قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری را در مقایسه با دانشجویان رشته مدیریت بررسی می‏ کند. پنج ویژگی شخصیتی اصلی عبارتند از وظیفه ‏شناسی، برونگرایی، توافق ‏پذیری‏، روان‏ رنجوری و تجربه ‏پذیری. همچنین، در این پژوهش رابطه جنسیت با قضاوت اخلاقی نیز بررسی شده‏ است.
نتایج به دست آمده از پرسشنامه توزیع‏ شده بین 386 دانشجوی رشته‏ های حسابداری و مدیریت (گرایش‏ های مالی و بازرگانی) پنج دانشگاه استان تهران در سال 1397 نشان می‏دهد، در حالی که دانشجویان رشته حسابداری، اولویت بالاتری برای ویژگی شخصیتی توافق ‏پذیری قائل هستند، تفاوت معناداری بین امتیاز قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته ‏‏های حسابداری و مدیریت وجود ندارد. با این وجود، دانشجویان حسابداری با ویژگی شخصیتی توافق‏ پذیری بالاتر، گرایش کمتری به قضاوت اخلاقی دارند. حال آنکه این رابطه در نمونه دانشجویان مدیریت وجود ندارد. به این معنی که دانشجویان حسابداری تحت تاثیر ارزش‏ های رشته تحصیلی خود، ویژگی‏ های شخصیتی متفاوتی دارند و این موضوع می ‏تواند قضاوت اخلاقی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، نتایج نشان می‏دهد در هر دو گروه دانشجویان حسابداری و مدیریت، رابطه مثبت و معناداری بین وظیفه شناسی و برون‏گرایی با قضاوت اخلاقی وجود دارد و رابطه بین روان رنجوری و قضاوت اخلاقی، منفی و معنادار است. در نهایت، بررسی رابطه بین جنسیت و قضاوت اخلاقی نشان داد، مطابق نظریه نقش جنسیت در فرایند اجتماعی شدن، دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، گرایش بیشتری به قضاوت‏ های اخلاقی دارند.

کد مقاله 39603
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397