عنوان | رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت با قضاوت اخلاقی حسابداران: شواهدی مبتنی بر رشته تحصیلی |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | حسابداری ارزشی و رفتاری - دانشگاه خوارزمی سال 4 شماره 7 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
محدوده صفحات | 208-181 |
کلید واژه | جنسیت دانشجویان دختر تهران روان رنجوری برونگرایی وظیفهشناسی رشته تحصیلی حسابداران دانشجویان پسر پنج عامل شخصیت اخلاق در حسابداری تجربه پذیری توافق پذیری قضاوت اخلاقی حسابداری دانشجویان رشته حسابداری دانشجویان رشته مدیریت |
چکیده |
پژوهش های حوزه اخلاق نشان داده اند که بر خلاف انتظار، حسابداران در آزمون های توسعه اخلاقی، امتیاز چندان بالایی کسب نمی کنند که علت آن می تواند تمرکز حسابداران بر ویژگی شخصیتی توافق پذیری باشد. حال آنکه آزمون های تفکر اخلاقی، قضاوت های مبتنی بر ویژگی شخصیتی تطابق پذیری را حداکثر تا سطوح میانی فرایند توسعه اخلاقی ارزشگذاری می کنند. تحقیق حاضر با هدف بررسی این موضوع، رابطه پنج ویژگی شخصیتی اصلی با قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری را در مقایسه با دانشجویان رشته مدیریت بررسی می کند. پنج ویژگی شخصیتی اصلی عبارتند از وظیفه شناسی، برونگرایی، توافق پذیری، روان رنجوری و تجربه پذیری. همچنین، در این پژوهش رابطه جنسیت با قضاوت اخلاقی نیز بررسی شده است. نتایج به دست آمده از پرسشنامه توزیع شده بین 386 دانشجوی رشته های حسابداری و مدیریت (گرایش های مالی و بازرگانی) پنج دانشگاه استان تهران در سال 1397 نشان میدهد، در حالی که دانشجویان رشته حسابداری، اولویت بالاتری برای ویژگی شخصیتی توافق پذیری قائل هستند، تفاوت معناداری بین امتیاز قضاوت اخلاقی دانشجویان رشته های حسابداری و مدیریت وجود ندارد. با این وجود، دانشجویان حسابداری با ویژگی شخصیتی توافق پذیری بالاتر، گرایش کمتری به قضاوت اخلاقی دارند. حال آنکه این رابطه در نمونه دانشجویان مدیریت وجود ندارد. به این معنی که دانشجویان حسابداری تحت تاثیر ارزش های رشته تحصیلی خود، ویژگی های شخصیتی متفاوتی دارند و این موضوع می تواند قضاوت اخلاقی آنان را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، نتایج نشان میدهد در هر دو گروه دانشجویان حسابداری و مدیریت، رابطه مثبت و معناداری بین وظیفه شناسی و برونگرایی با قضاوت اخلاقی وجود دارد و رابطه بین روان رنجوری و قضاوت اخلاقی، منفی و معنادار است. در نهایت، بررسی رابطه بین جنسیت و قضاوت اخلاقی نشان داد، مطابق نظریه نقش جنسیت در فرایند اجتماعی شدن، دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر، گرایش بیشتری به قضاوت های اخلاقی دارند. |
کد مقاله | 39603 |
تعداد بازدید | 195 |
|