عنوان | مرتبت تدریج در خانه؛ احیای بستر زندگی خانواده گسترده |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه معماری اقلیم گرم و خشک - دانشگاه یزد شماره 1 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانه خانواده هستهای خانواده گسترده پیوستگی خانه ایرانی خلوت تدریج محصوریت |
چکیده |
این مقاله؛ تلاشی است برای تدوین (نظام فضایی) که ظرفیت برقراری ارتباطی عمیق را میان ساکنین آن داشته باشد. جامعة (مظروف معماری) امروز، بر خلاف جامعة همگن و پیوستة دیروز، دچار انقطاع شده است؛ انقطاع در دو ساحت زمان و مکان؛ انقطاع مردم از گذشتة خود (گسست نسل ها) و از یکدیگر. انقطاعی که در حد فاصل خانواده هسته ای و مراتب وسیع تر جامعه رخ داده است. ایجاد پیوستگی، معلول جاری شدن مفهوم تدریج در روابط افراد جامعه است. برای تحقق این امر، حلقه ای مولد، ولی مفقوده وجود دارد که مرتبه ای دیگر از مراتب اجتماعی خانوادة گسترده است. تغییر تدریجی، خصیصه ای است که سبب پیوستگی در هر یک از این دو ساحت و همچنین این دو ساحت با یکدیگر است و بستر احیای شیوه زندگی خانواده گسترده را فراهم می آورد. خانواده گسترده، به عنوان مرتبه ای از جامعه که زنده است و بسترساز پیوستگی و زندگی در جامعه است. برا ی نیل به این منظور به شناخت خانواده گسترده و بررسی امکان یا ضرورت احیای آن در جامعة امروز و جستجوی ویژگی های ظرف زندگی این خانواده پرداخته شده است. با توجه به علل افول خانواده گسترده، ایدئوگرام خانة این خانواده بر اساس تغییر تدریجی در دو ویژگی مهم خانة ایرانی که همانا محصوریت و خلوت است، با نگاهی تمثیلی به سرمشق درخت شکل گرفته است. درخت برای میوه، دو منبع تغذیه فراهم آورده؛ شاخه ها به عنوان منبع تغذیة مشترک؛ و تغذیة مستقیم و مستقل از آفتاب و هوا. حیاط نیز منبع تغذیة خانه است. در هر خانة جزء، حد فاصل دو حیاط خلوت و حیاط جمع، طیف فضاها از خلوت تا جمع سامان می گیرند؛ و خانه ها در حیاط مشترک به وحدت می رسند. در ارتباط فضای باز با فضای بسته، طیف محصوریت مطرح می شود، که تبدیل این دو را در طریقی تدریجی پیشنهاد می کند. امری که باعث پیوستگی فضا می شود. در مفهوم مطروحه یعنی تغییر تدریجی و پیرو آن پیوستگی در ظرف و مظروف معماری می توان مطابقتی یافت با فلسفه ملاصدرا که بر اصالت وجود بنا نهاده شده است. از منظر او، هستی، خصلتی طیف گونه یا تغییری تدریجی و پیوسته دارد؛ خصلتی تکوینی که در نظام تشریعی نیز بنا به برقراری آن است. |
کد مقاله | 39590 |
تعداد بازدید | 247 |
|