عنوان | تحلیل سطح ترسیمی آزمون خانواده در کودکان عادی و بدسرپرست (4 تا 6 سال تهران) |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مبانی نظری هنرهای تجسمی - انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 44-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری تهران آزمون ترسیم خانواده کودکان عادی بدسرپرست سبک فرزندپروری منطقه 3 تهران منطقه 5 تهران کودکان تهرانی سطح ترسیمی کودک بدسرپرست |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه شاخصهای تفسیری ترسیمشده در آزمون ترسیم خانواده (مدل کرمن) در کودکان است. آزمودنیها شامل 50 کودک (25 کودک عادی و 25 کودک بد سرپرست) سنین مابین 4 تا 6 سال، دختر و پسر بودند که با مراجعه به 4 مهدکودک در منطقه 3 تهران و 3 مرکز نگهداری کودکان بد سرپرست (وابسته به سازمان بهزیستی) در مناطق 3 و 5، در سال 1397 و در تهران به روش خوشهای تصادفی انتخابشدهاند. دلیل انتخاب مراکز نگهداری کودکان بد سرپرست در دو منطقه، کمبود تعداد این کودکان با شرایط سنی در نظر گرفتهشده در یک منطقه بوده است. در این پژوهش، سطح ترسیمی آزمون خانواده مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است؛ که شامل (وسعت نیروی خطوط، ریتم و آهنگ ترسیم ناحیه ترسیم، جهت ترسیم) و از قسمت ساخت صوری (پویائی ترسیم و تعامل بین اشخاص) هست و با استفاده از آزمون (کای دو 1) و (تی 2) محاسبه شده است. روش پژوهش تحلیلی توصیفی است. یافتهها، در قسمت ریتم قالبی تفاوت معناداری بهدستآمده است؛ به این معنا که احتمالاً کودکان با الگوهای خشک و سخت فکری و رفتاری مواجه هستند و این مسئله احتمالاً به شیوههای فرزندپروری والدین مرتبط خواهد بود؛ اما در قسمتهای دیگر تفاوت معناداری یافت نشد و هر دو گروه تقریباً یکسان رفتار کردهاند که این مسئله قابلتأمل است زیرا با شرایطی که کودکان عادی دارند و شرایط سختی که کودکان بدسرپرست داشتهاند و دارند انتظار میرود کودکان عادی در شرایط بهتر و بهنجارتری باشند. |
کد مقاله | 39579 |
تعداد بازدید | 217 |
|