عنوان
|
واکاوی تبارگرایانه بنگاههای خانوادگی موفق در ایران (با تأکید بر شیرینی فروشی حاج خلیفه در یزد) |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
منوچهر علی نژاد - علی اصغر سعیدی - فاطمه بیرجندی چهارطاقی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
292-273 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مدیریت کارآفرینی یزد (شهرستان) کسب و کارهای خانوادگی بنگاه خانوادگی تبارگرایی شیرینی فروشی حاج خلیفه مدیریت تبارگرایانه
|
چکیده
|
درک مناسبات اقتصادی در متن بنگاههای خانوادگی با الگوی مدیریت تبارگرایانۀ آنها همبسته است. معمولاً بنگاههای کسبوکار خانوادگی از طریق ترکیب بهینۀ منابع، زمینه را برای درآمدزایی و موفقیت خود فراهم میکنند. مدیریت تبارگرایانه با انعطاف در مسائل حقوقی، مالکیت و رقابت هماهنگ باعث موفقیت بنگاه میشوند. هدف این تحقیق بررسی و مطالعۀ رفتارهای تبارگرایانه از شیوۀ مدیریت شیرینی حاج خلیفه و پسران، بهعنوان یک بنگاه خانوادگی موفق در شهر یزد بوده است. مسئلۀ محوری تحقیق بیان ویژگیها و فضای روابط اجتماعی و فرهنگی و مدیریتی حاکم در این بنگاه خانوادگی و دلایل موفقیت تاریخی آن به مثابه یک برند بوده است. روش مورد استفاده در این تحقیق روش کیفی تئوری زمینهای است که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند در میان 11 نفر از مدیران و کادر شیرینی حاج خلیفه و پسران انجام شده است. نتایج این تحقیق برآمده از تقطیع مجموع مصاحبههای انجامشده، 12 مقولۀ گزینشی و یک مقولۀ اصلی را نشان میدهد که تبیینکنندۀ نهایی منطق رفتارهای تبارگرایانه شیرینی حاج خلیفه و پسران است؛ این مقولات شامل «مشتریمداری»، «تعهد اجتماعی»، «حفظ اصالت و کیفیت محصول»، «مدیریت خلاقانه و مشارکتی»، «اهمیت به توانمندی نیروی کار»، «بهروزرسانی سیستم تولید و فروش»، «شخصیت کارآفرین و نوآور»، «انسجام خانوادگی در مدیریت بنگاه»، «ارائۀ تسهیلات به نیروی کار»، «تنوع در بستهبندی»، «تعامل سازنده در محیط کار» و «بِرندشُدگی» بودند و مقولۀ محوری «کارآفرینی تبارگرایانۀ پایدار» بهعنوان تبیینکننده نهایی بوده است.
|