عنوان | نقاشی عصر عاشورا زنانگی، و تحول فرهنگی در ادراک مذهبی در ایران معاصر |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 113-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنانگی ایران نقاشی تحولات فرهنگی نقاشی معاصر ایران نقاشی ایران مینیاتور زن در نقاشی شمایل نگاری ایران معاصر فرهنگ شیعیان مینیاتور عصر عاشورا فرشچیان آیینهای عزاداری زنانه شدن فرهنگ زنانگی در فرهنگ شیعی ادراک مذهبی |
چکیده |
نقاشی عصر عاشورای فرشچیان یکی از مهمترین و معروفترین نقاشیهای دوران مدرن در ایران در زمینه شمایل نگاری مذهبی است. این نقاشی/مینیاتور در دهه 50 شمسی کشیده میشود، اما دقیقا دو دهه بعد زمینههای عمومیت یافتن و شهرت آن فراهم می شود. در این مقاله تلاش شده به زمینههای اجتماعی و فرهنگی و همچنین ویژگیهای درونی این مینیاتور که سبب تعویق دو دههای در شهرت این نقاشی و شهرت فراگیر در بسیاری از فرهنگهای شیعی در دهه 70 شمسی شد، پرداخته شود. لذا تلاش شده با روشهای مردم نگارانه و همچنین مطالعات اسنادی به زمینههای فراگیر شدن این مینیاتور با تاکید بر مولفه زنانگی در آن پرداخته شود. در این نقاشی از لحاظ محتوایی، دال برتر و محوری آن، حضور یک زن، البته در غیاب مرد اصلی در واقعه عاشورا است. محوریت یافتن یک زن در شمایل نگاری شیعی، یک امر بدیع و مدرن است که در تجربههای مدرن ذهن و زبان نقاشی استاد فرشچیان و همچنین جامعه ایران در دهههای اخیر می توان سراغ آن را گرفت. به همین سبب این نقاشی و تاریخ فرهنگی آن در دهههای اخیر به خوبی گویای تاریخ فرهنگی شیعیان و محوریت یافتن الگوهای جدید بویژه الگوهای زنانه در روایت های دینی است. |
کد مقاله | 39572 |
تعداد بازدید | 273 |
|