عنوان | تبیین جامعهشناختی گرایش زنان به دستفروشی (مطالعه موردی زنان دستفروش در مترو) |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جامعهشناختی - دانشگاه تهران شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 112-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تجربه زنان مناسبات جنسیتی تجربه زیسته تبیین جامعهشناختی مجرم دستفروش مترو مطالعه کیفی دستفروشی گرایش زنان دستفروشی زنان زنان دستفروش علل دستفروشی سرپرستان همیاران تفنن جویان عادت گرایان |
چکیده |
اگرچه امروزه بسیاری از موانع رسمی که زنان را مورد تبعیض قرار میداد، مرتفع شده است و زنان، در بسیاری از عرصههای اجتماعی، از جمله موقعیتهای کاری مختلف مشغول فعالیت میباشند، اما نشانههای زیادی وجود دارد که موقعیت فروتر زنان را در جامعه آشکار میسازد. حضور زنان در مشاغل سطح پایین یا کم درآمد و بیارزش شمردن کار زنان، همه از مواردی هستند که الگوهای عمیق مناسبات جنسیتی را در جامعۀ ما آشکار میسازد. مقالۀ حاضر که مبتنی بر یک پژوهش کیفی است، سعی دارد تا با استفاده از نتایج حاصل از مشاهده و مصاحبههای عمیق که با 30 زن دستفروش مترو انجام شده است، تجربۀ زیستۀ آنها را آشکار سازد و موضوع دستفروشی و علل گرایش زنان به این پدیده را از دید آنها بازگو کند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیاز مالی، فضای زنانه، انعطافپذیری شغلی و درآمد مناسب، از جمله عواملی است که زنان را به سوی دستفروشی سوق میدهد. از طرفی، با توجه به نتایج تحقیق، امکان شناسایی و دستهبندی زنان دستفروش در پنج گروه سرپرستان، همیاران، تفننجویان، مجرمان و عادتگرایان وجود دارد. اگرچه دستههای شناسایی شده، در نوع کار که همان دستفروشی است، مشترک میباشند، اما انگیزههای آنها برحسب سه مفهوم نیاز و عادت و لذت میتواند متفاوت باشد. |
کد مقاله | 39561 |
تعداد بازدید | 244 |
|