• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اعتماد به جنس مخالف در میان جوانان شهر تهران
تعداد صفحات 22
نویسنده فاطمه جمیلی کهنه شهری - سوسن باستانی - فاطمه نصراصفهانی
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 22-1
زبان فارسی
کلید واژه جوانان  احساس امنیت  جنس مخالف  تهران  اعتماد  رابطه با جنس مخالف  اعتماد عام  اعتماد بین فردی  احساس نیاز  بومی سازی  اعتماد به جنس مخالف  اعتماد کل  اعتمادپذیری  تعهد در رابطه  
چکیده پژوهش حاضر درصدد مطالعۀ اعتماد به جنس مخالف در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ سالۀ شهر تهران، در دو بُعد بین‌ شخصی و عام، شناسایی میزان هر یک از شاخص‌های فوق و نیز عوامل مرتبط با آن‌هاست. برای چارچوب نظری از نظریۀ چلبی، گیدنز، کلمن و زتومکا در بحث اعتماد، بهره‌برداری شده است. به‌منظور نزدیک‌تر کردن نظریه با واقعیت اجتماعی و بومی‌سازی در پایین‌ترین سطح، فرضیه‌یابی از مطالعۀ اکتشافی نیز صورت گرفته است. فرضیه‌ها با روش پیمایش و بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در سه منطقۀ شهر تهران، با تعداد 254 پرسش‌نامه مورد آزمون قرار گرفته است.
یافته‌ها بیانگر آن است که میزان اعتماد کل و بین‌ شخصی به جنس مخالف پاسخ‌گویان، کمتر از متوسط است؛ یعنی زنان و مردان قابلیت اعتمادپذیری اندکی دارند. اما در بُعد اعتماد عام به جنس مخالف، نمرۀ پاسخ‌گویان بیش از متوسط است. میان متغیرهای احساس امنیت، اعتماد بنیادین، تعامل اظهاری با جنس مخالف، تعهد در رابطه، تعهد درونی و نیز احساس نیاز به جنس مخالف، با متغیر اعتماد به جنس مخالف، رابطه معنادار و مثبت است. از میان این متغیرها، احساس امنیت در بُعد ذهنی (به‌ معنای احساس آرامش، فراغت از ترس و تهدید و نیز احساس امنیت نسبت‌ به جنس مخالف) دارای قوی‌ترین رابطه با متغیر وابسته است. در مورد متغیر تجربه‌های پیشین فرد که مأخوذ از مطالعۀ اکتشافی بوده است، یکی از ابعاد آن یعنی متغیر تجربۀ قبلی رسانه‌ای، با اعتماد به جنس مخالف رابطۀ معنادار و منفی دارد. سه متغیر احساس امنیت، احساس نیاز به رابطه با جنس مخالف و تعهد در رابطه با جنس مخالف، وارد معادلۀ رگرسیونی شده و در نهایت، مجموعۀ عوامل مطرح‌ شده بیش از 35 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.

کد مقاله 39560
تعداد بازدید 263

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397