عنوان
|
مقایسه تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار و رویکرد غنیسازی روابط گاتمن بر تعارض زناشویی گروهی از زنان شهرستان خمین |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
ندا جلالی - حسن حیدری - حسین داوودی - علی آل یاسین |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1398 |
محدوده صفحات
|
62-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رویکرد هیجان مدار مداخله آموزشی هیجان غنیسازی ارتباط تعارض زناشویی نظریه جان گاتمن زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره خمین (شهرستان) مؤلفههای تعارض زناشویی
|
چکیده
|
تعارض یکی از عوامل مخرب زندگی زناشویی است و آثار زیانباری بر سلامت فیزیکی و هیجانی زوجین دارد. هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجان مدار و غنی سازی روابط گاتمن بر تعارض زناشویی گروهی از زنان شهرستان خمین بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش، زنان شهرستان خمین بودند که در سال 1396، به مرکز مشاورۀ فراز مراجعه کرده بودند. 36 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامۀ تعارض زناشویی بود. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد مداخلۀ آموزشی مبتنی بر دو رویکرد هیجانمدار و غنیسازی روابط گاتمن سبب کاهش نمرات تعارض زناشویی و مؤلفههای آن شده است. همچنین، نتایج آزمون بونفرونی نشان داد در متغیر تعارض زناشویی بین دو رویکرد آموزشی، تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ اما تفاوت بین دو گروه آزمایش با گروه گواه در پس آزمون و پیگیری برای متغیر تعارض زناشویی معنی دار بود. پیگیری سه ماهه، بیانگر ثبات برآیندها بود. با توجه به کمک رویکرد هیجان مدار به زوجین در شناسایی و ابراز نیازها و احساسات و تمرینات ساختاریافته رویکرد گاتمن برای افزایش مهارتهای ارتباطی، می توان از این دو رویکرد در کاهش تعارض زناشویی استفاده کرد.
|