عنوان
|
اثربخشی یک برنامه آموزشی مهارتهای زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی بر شادکامی و تابآوری زنان مطلقه |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
احمد برجعلی - زهرا رحیمی صادق - فرامرز سهرابی اسمرود - محمدرضا فلسفی نژاد - عبدالله معتمدی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1397 |
محدوده صفحات
|
21-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان مطلقه شادکامی کرمان مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی اثربخشی آموزش فرهنگ اسلامی تابآوری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره تابآوری زنان شادی زنان
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف تدوین برنامۀ آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و تعیین اثربخشی آن بر شادکامی و تابآوری زنان مطلقه انجام شد. روش پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمّی است. 30 نفر از زنان مطلقه 30 تا 40 سالة مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر کرمان در نیمۀ اول سال 1395 با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ تابآوری و پرسشنامة شادکامی آکسفورد استفاده شد. برنامۀ آموزشی طی 11 جلسۀ 90 دقیقهای در گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. نتایج با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که میزان نسبت روایی محتوایی بر اساس روش لاوشه برای تعداد 10 نفر متخصص 83/0 به دست آمد، و میزان شاخص روایی محتوایی بر اساس روش والتز و باسل برای این تعداد متخصص 80/0 به دست آمد و با مقایسۀ این میزان با مقدار مورد قبول در هر دو شاخص، میزان روایی محتوایی برنامه قابل قبول است. همچنین، نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر افزایش میزان شادکامی و تاب آوری گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل تأثیرگذار بوده است. بر اساس نتایج می توان گفت که برنامۀ مهارت های زندگی (شامل خودآگاهی، مقابله با استرس، و همدلی) مبتنی بر فرهنگ اسلامی، برنامۀ مناسب و کارآمدی برای زنان مطلقه است و اجرای آن می تواند بر شادکامی و تابآوری این افراد مؤثر باشد.
|