عنوان | ارتباط دیدگاه گیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیر بومی: نقش تعدیل کننده سن و جنسیت |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 2 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
محدوده صفحات | 99-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشجویان دختر زنان دانشجو سن دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان پسر هوش فرهنگی دانشجویان غیر بومی ساوه (شهرستان) دیدگاه گیری اجتماعی دانشجویان مرد قدرت ایگو |
چکیده |
جوامع مهاجرپذیر برای ساکنان آنجا چالشهای فرهنگی بسیاری به همراه دارند. این شرایط برای افرادی مانند دانشجویان غیربومی دشوارتر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی و همچنین بررسی نقش تعدیلکنندۀ سن و جنسیت در دانشجویان غیربومی، انجام شده است. بدین منظور از دانشجویان دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه 148 دانشجوی غیربومی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ هوش فرهنگی، پرسشنامۀ قدرت ایگو، و مقیاس دیدگاهگیری اجتماعی بودند. پس از اجرای پرسشنامهها تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری سلسله مراتبی انجام شد. نتایج نشان داد دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی رابطۀ مثبت داشتند. جنسیت نقش تعدیلکنندهای در روابط متغیرهای پیشبین و هوش فرهنگی نداشتند. رابطۀ بین دیدگاهگیری اجتماعی و هوش فرهنگی با افزایش سن آزمودنیها (بالای 30 سال) کاهش و رابطۀ بین قدرت ایگو و هوش فرهنگی با افزایش سن دانشجویان افزایش یافت. توجه به عاملهای تأثیرگذار بر هوش فرهنگی میتواند شایستگی و سازگاری فرهنگی را برای جامعۀ دانشجویان به ارمغان آورد. |
کد مقاله | 39547 |
تعداد بازدید | 216 |
|