عنوان | بررسی تأثیر آزمون سراسری دانشگاهها بر دانشآموزان و خانوادههای ایرانی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
محدوده صفحات | 71-49 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر ایران خانواده ایرانی تهران دانشآموزان دانشآموزان دختر دبیرستانی خانواده دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان ایرانی دانشآموزان پسر داوطلبان ورود به دانشگاه آزمون سراسری دانشگاهها |
چکیده |
امروزه، داشتن تحصیلات دانشگاهی در جامعۀ ایرانی بهصورت یک ارزش و یکی از عوامل مهم تحرک اجتماعی درآمده است و به همین دلیل ورود به دانشگاه اتفاق مهمی محسوب میشود. ورود به مرحلة تحصیلات عالی، بهخصوص به دانشگاههای دولتی، همواره عرصۀ رقابت بوده و در سالهای اخیر، گرایش دانشآموزان و والدین آنها و فرایند مدرکگرایی سبب تمرکز بر کنکور و آمادهسازی دانشآموزان برای گذر از آن شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آزمون سراسری دانشگاهها (کنکور) بر دانشآموزان و خانوادههای ایرانی بود. روش پژوهش حاضر کیفی کمّی (آمیخته) بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان تمامی مدارس متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 94ـ1393 و والدین آنان بود. در فاز کیفی مطالعه با 60 دانشآموز و 60 والد مصاحبه بازپاسخ انجام شد و در فاز کمّی پژوهش با روش نمونهگیری خوشهایِ چندمرحلهای، 1096 دانشآموز و 1096 والد بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ تأثیر کنکور بر دانشآموزان و پرسشنامۀ تأثیر کنکور بر خانواده بود. نتایج نشان داد که کنکور بر شیوۀ مطالعه و یادگیری، محتوای مطالعه، انگیزه و اهداف مطالعه و یادگیری، نگرش دانشآموز به کنکور، سلامت جسمانی و روانی و تفریحات و تعاملات آنان تأثیرگذار بود. انگیزه و اهداف مطالعه و یادگیری دختران بیشتر تحت تأثیر کنکور قرار داشت؛ اما در سایر مؤلفهها تفاوتی بین دختران و پسران وجود نداشت. همچنین، نتایج نشان داد که از نظر والدین، آزمون سراسری بر هدفگذاری و برنامهریزی خانواده، تعاملات و تفریحات خانواده، تعیین ملاکهای موفقیت و سبک زندگی/ ترجیحات زندگی فرزندان به طور معناداری تأثیر میگذاشت. |
کد مقاله | 39546 |
تعداد بازدید | 233 |
|