عنوان | نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت در پیشرفت ریاضی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه علوم تربیتی - دانشگاه شهید چمران اهواز سال 13 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1385 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 94-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت دانشآموزان دختر پیشرفت تحصیلی انگیزش یادگیری ریاضی عملکرد قبلی ریاضی پیشرفت ریاضی تهران خودپنداره دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان خودپنداره تحصیلی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر عملکرد ریاضی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی خودپنداره ریاضی دانشآموزان پسر یادگیری ریاضیات منطقه 6 تهران انگیزش یادگیری آموزش ریاضی |
چکیده |
در این پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی طبق دیدگاه های خودپنداره و همچنین طبق رویکرد شناختی اجتماعی، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام مطالعه تعداد 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پایه اول دبیرستان از منطقه 6 تهران، مقیاس خودپنداره و انگیزش یادگیری ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، برای تعیین میزان پیشرفت ریاضی، نمره نیم سال اول سال تحصیلی 83-1382 و برای سنجش عملکرد قبلی ریاضی نمره ریاضی سال تحصیلی 82-1381 این دانش آموزان از مدارس جمع آوری گردید. یافتههای مربوط به مدل کلی تحلیل مسیر نشان داد که خودپنداره ریاضی در مقایسه با عملکرد قبلی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و جنسیت پیشبینی کننده قویتری برای پیشرفت ریاضی میباشد. بررسی دقیق اثرهای مستقیم متغیرها نشان داد که عملکرد قبلی ریاضی نیز اثر مستقیم بسیار قوی بر خودپنداره ریاضی دارد. این اثر تقریباٌ برابر با میزان اثر خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی است و لزوم توجه به دیدگاه تأثیر دو جانبه خودپنداره تحصیلی را در آموزش ریاضی آشکار میسازد. |
کد مقاله | 39535 |
تعداد بازدید | 251 |
|