• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی نقش زن در داستان‌های عامه ترجمه فرج بعد از شدت
تعداد صفحات 24
نویسنده شیوا کمالی اصل - حبیب الله عباسی
مشخصات نشریه دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه - دانشگاه تربیت مدرس سال 8 پیاپی 32
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 24-1
زبان فارسی
کلید واژه نقش زنان  زن در ادبیات داستانی  زن در ادبیات  ادبیات داستانی  زن در قصه‌های عامیانه  زن در ادبیات ایران  تحلیل انتقادی گفتمان  قصه‌های عامیانه  عاملیت  سیمای زن در حکایت‌ها  قدرت زنان  فرهنگ عامیانه  نابرابری قدرت زن و مرد  بازنمایی زن   رویکرد فرکلاف  ادبیات عامیانه  ادبیات ایران  عاملیت زنانه  ادبیات اشرافی  فرج بعد از شدت  حکایت دختر نباش  
چکیده بخش عظیمی از فرهنگ و ادب عامۀ کهن فارسی که عمدتاً شفاهی بوده، به ­دلیل سیطرۀ ادبیات اشرافی ازبین رفته؛ اما همین اندک که به ­دست ما رسیده است، مدیون ادب اشرافی به ­ویژه آثار روایی مانند ترجمۀ کتاب فرج بعد از شدت هستیم. چه از رهگذر این آثار، تجربه­ های زیستی منحصربه­ فردی از فرهنگ عامه به­ دست ما رسیده ­است. چنین آثاری بستر مناسبی برای بررسی بازتاب­ های فرهنگی در زمینه­ های گوناگون از جمله مباحث مربوط به زنان است. در این پژوهش، بر بازنمایی نقش زن در حکایت «دختر نباش»، تلاش کردیم با خوانشی جدید از این حکایت، نشان دهیم به متونی که تاکنون عموماً نگاه فرمالیستی صرف شده است، می­ توان از منظر دیگری نیز نگریست. در این جستار با روش توصیفی تحلیلی بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی با تکیه بر نظریۀ فرکلاف، «دختر نباش» در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، بررسی شد و نشانه­ های قدرت و عاملیت زن نشان داده شد. از رهگذر این پژوهش، با محوریت کنش و حضور زن، به این نتیجه رسیدیم که زن در فرج بعد از شدت هر چند حضور زیادی ندارد؛ ولی هنگام ایفای نقش، مظهر شهامت است و جسورانه علیه سنت‌های مذکرانه عصیان می­ کند و تابوها را می­ شکند. در این حکایت، اگرچه نابرابری قدرت بین زن و مرد مشهود است؛ ولی با دقت در لایه­ های پنهان متن می­ توان دید خلاف ادب اشرافی که مذکر است، زنان هم به منابعی از قدرت دسترسی دارند و با شیوه­ های خاص سعی در چیرگی بر هژمونی مردسالاری محیط و پیش­ برد اهداف خود دارند. در­ پایان، نقش فاعلی زن در شکل­ گیری روند روایت، تبیین و نشانه­ های قدرتش در متن نشان داده شده ­است.

کد مقاله 39524
تعداد بازدید 183

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397