• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان حق شرط‌های اسلامی به کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان
تعداد صفحات 26
نویسنده ایرنه پییترو پائولی
مشخصات نشریه  حقوق بشر - دانشگاه مفید شماره 2 پیاپی 28
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1398
محدوده صفحات 108-83
زبان انگلیسی
کلید واژه حقوق بشر  حقوق زنان  اسلام  اسناد بين‌المللی  حقوق زن در اسلام  حق شرط  کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان  زنان در اسناد بین‌المللی  اسناد بين‌المللی حقوق زنان  معاهدات بین‌المللی  
چکیده مطالعه من در مورد حق شرط­ به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (CEDAW) و سازگاری آن­ها با رژیم کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات است. این مقاله بر حق شرط ­های محتوایی که بر گرفته از احکام اسلامی هستند و توسط مسلمانان بر کنواسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان اعمال شده است متمرکز است. برخی از حق شرط­ ها به دلیل اینکه با روح و هدف کنواسیون در تضاد هستند قابل اجرا نیستند. من بر پارادوکس بین افزایش حداکثری اعضای کنواسیون در قبال به خطر انداختن یکپارچگی آن و میزان تحت تاثیر قرار دادن ماهیت کنواسیون توسط حق شرط­ ها، تحمل اختلاف بین قوانین و عملکرد دولت­ ها و تعهدات کنوانسیون که در دستیابی به اهداف کنوانسیون مانع تراشی می­ نماید، تاکید می کنم. من همچنین این سوال را مطرح می­ کنم که آیا معیار سازگاری کنواسیون در مورد قرارها برای پذیرش برخی حق شرط­ های اساسی که با ماهیت کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در تضاد است، تاثیرگذار است؟ من فکر می کنم موضوع «هدف و روح» یک موضوع ذهنی است، عملکرد کشورهای مختلف یکسان نیست و با توجه به مواردی که برخی دولت­ ها در باب یک حق شرط خاص به مخالفت می­ پردازند، تاثیر ملاحظات سیاسی و یا برون مرزی بر آن­ها مشخص است. من به طور خاص بر پارادوکس اعتراضات نسبت به یک حق شرط تأکید می­ کنم که همان تاثیر پذیرش را دارد در زمانی که کشور­های شرط­گذار و کشورهای مختلف همچنان روابط قراردادی خود را حفظ می­ کنند. بنابراین، هیچ تفاوتی در تأثیرات حقوقی یک حق شرط پذیرش شده و مخالفت یک کشور که مانع از لازم الاجرا شدن قرارداد بین این دو کشور نمی­ شود، وجود ندارد. در یک تحلیل عمیق­ تر بررسی می­ کنم که چگونه حق شرط­ های مبتنی بر شریعت شامل هنجارهای متناقض (آزادی دین و قوانین برابری) می­ باشد. با یادآوری دیدگاه «متعادل کردن منافع»، من معتقدم که این می­ تواند یک رویکرد معقول باشد، اما در عمل یافتن نوعی از تعادل که علیه زنان تبعیض­ آمیز نباشد دشوار است. سپس من تحلیل می­کنم که آیا این حق شرط­ ها حاکی از یک نوع نزاع عمیق ایدئولوژیک بین حقوق زنان در اسلام و حقوق زنان مستخرج از معاهدات حقوق بشری است؟ و اینکه حق شرط­ها چگونه نماینده وضعیت زنان در کشورهای وضع کننده حق شرط­ ها هستند. سوال من این است که عوامل محرک پشت پرده برای اعمال حق شرط چیست؟ و آیا باید حق شرط­ها را در یک چشم انداز وسیع­ تر سیاسی و اجتماعی اقتصادی از بستر داخلی و بین­ المللی بررسی کرد؟ سوال بعدی من این است که آیا کشورها به طور واقعی به قوانین قراردادها متعهد هستند یا صرفا در برخی از شرایط سیاسی به قراردادها متعهد می­ شوند.

کد مقاله 39495
تعداد بازدید 209

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397