عنوان | تحلیل روانشناسانه و اسلامی تنبیه بدنی از دیدگاه کودکان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه حقوق بشر - دانشگاه مفید شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 108-97 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنبیه کودکان توسط والدین تنبیه تنبیه بدنی کودکان پیش دبستانی رویکرد اسلامی نقاشی کودکان تنبیه کودک رویکرد روانشناسی دیدگاه کودکان |
چکیده |
روشها و شیوههای متعددی برای جامعهپذیری کودکان وجود دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه کودکان از تنبیه بدنی با تحلیلی از رویکرد اسلامی و روانشناسی پرداخت. در این راستا تعداد چهل دختر و پسر مقطع پیش دبستانی بر اساس نمونه در دسترس با استفاده از آزمون نقاشی و مصاحبه مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیلهای آماری نشان داد بیشتر کودکان مورد تنبیه بدنی خفیف قرار گرفته بودند. کودکان دیدگاه مثبتی نسبت به تنبیه بدنی نداشتند، لیکن در قبال خطاها و اشتباهات خود روشهای تربیتی دیگر همچون قهر، محرومیت و جریمه شدن را میپذیرفتند. کودکانی که مورد تنبیه بدنی شدید قرار میگرفتند در نقاشی خود از رنگهای تیره، خطوط کمرنگ و حداقل فضا استفاده میکردند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان متغیرهای جمعیتشناختی والدین، سن و تحصیلات مادر پیشبینی کنندة منفی و معنادار استفاده از تنبیه بدنی بود. نتایج کسب شده با دو رویکرد اسلامی و روانشناسی تحلیل گردید. |
کد مقاله | 39484 |
تعداد بازدید | 217 |
|