عنوان | مدل مفهومی عناصر و ابعاد تنبیه بدنی بر اساس مطالعات داخلی و خارجی |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه حقوق بشر - دانشگاه مفید شماره 1 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرهنگ تنبیه فرزندان تنبیه کودکان توسط والدین تنبیه تنبیه بدنی محیط خانواده فرهنگ دینی تنبیه کودک پی آمدهای تنبیه کودکان عوامل مؤثر بر تنبیه بدنی عوامل تأثیرپذیر از تنبیه بدنی |
چکیده |
تنبیه بدنی یعنی استفاده از نیروی فیزیکی، برای اصلاح یا کنترل رفتار کودک با هدف و قصد اینکه کودک درد را تجربه کند، اما صدمهای نبیند. تنبیه بدنی عمدتاً در دو سطح خانواده و مدرسه مطرح میباشد. در مطالعه حاضر تنبیه بدنی در سطح خانواده (تنبیه کودک توسط والدین) مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با مطالعه تحقیقات انجام شده در زمینه تنبیه بدنی به بررسی عوامل تأثیرگذار بر تنبیه بدنی و تأثیرپذیر از آن پرداخته است و در نهایت به ارائه مدلی مفهومی از عناصر و ابعاد تنبیه بدنی کودکان توسط والدین میپردازد. این مرور نشان داد که بسیاری از ویژگیهای زمینهای و شخصیتی کودک و والدین زمینهساز استفاده از تنبیه میشود. استفاده از تنبیه نیز منجر به مشکلات رفتاری، در سطح فردی و اجتماعی در کودک میگردد و در نهایت همه این روابط متأثر از فرهنگ هر جامعه میباشد. در جوامع اسلامی نیز به دلیل دستورات تربیتی موجود در فرهنگ دینی آنها، تنبیه بدنی در مرتبه نخست نهی میشود و در مرحله بعد دارای حدود و شرایطی است که رعایت این حدود و شرایط نیز آسان نمیباشد. |
کد مقاله | 39482 |
تعداد بازدید | 208 |
|