عنوان | حق برخورداری کودکان از هویت اجتماعی و نسبت آن با اولویت والدین در انتخاب نوع آموزش و تربیت فرزندان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه حقوق بشر - دانشگاه مفید شماره 1 پیاپی 7 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1388 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 82-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت کودک هویت اجتماعی هویتیابی تربیت فرزندان تربیت فرزند در خانواده منافع کودک هویت کودک حقوق کودک حق والدین مصالح عالیه کودک منافع عالیه آموزش کودکان آموزش فرزندان آموزههای فقه انتخاب نوع تربیت کودک حق اولویت والدین کودکان اقلیتها هویتیابی کودکان هویتیابی فرزندان |
چکیده |
این موضوع که والدین در انتخاب نوع تربیت و آموزش کودکان خود نوعی آزادی عمل دارند و نسبت به دیگران از حق تقدم برخوردارند، موضوعی است که اجمالاً در متون دینی، قوانین و رویه های ملی و بین المللی پذیرفته شده است. پرسش اصلی این نوشتار این است که اگر والدین یا دیگر اولیای قانونی کودکان، از جمله کودکان مربوط به اقلیت ها، خواسته یا ناخواسته از این حق سوء استفاده کنند و مثلاً شیوه ای در تربیت کودکان خویش برگزینند که روند هویت یابی آنان را مختل کند، چه راهکارهایی برای اصلاح این وضعیت می توان در نظر گرفت؟ این نوشتار در صدد است تا مشخص کند که بر اساس آموزه های فقهی و تحلیل های حقوقی و نیز تصریح پاره ای قوانین، حق اولویت والدین در انتخاب نوع و میزان آموزش کودکانشان، حقی مطلق نبوده و به غبطه و منافع عالیه کودکان منوط و محدود است؛ اما نظر به اهمیت فوق العاده موضوع، ضروری است قانونگذار برخورد فعال تری با مسئله نموده و مقررات صریح تر و جامعتری برای تضمین حقوق کودکان وضع کند. |
کد مقاله | 39472 |
تعداد بازدید | 227 |
|