عنوان | رابطه میان تعداد فرزندان و عملکرد تحصیلی آنان |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات جمعیتی - مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 116-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنظیم خانواده تعداد فرزندان پیشرفت تحصیلی سیاست جمعیتی سرمایه انسانی عملکرد تحصیلی بده بستان کمیت کیفیت در انتخاب باروری عقب ماندگی تحصیلی |
چکیده |
رابطهی تعداد فرزندان خانواده و سرمایهی انسانی آنها پیامدهای مهمی برای طراحی سیاست جمعیتی بهینه دارد. در این مقاله رابطهی تعداد فرزندان خانواده با عملکرد تحصیلی آنان به روش حداقل مربعات معمولی با کنترل روی عوامل مخدوشگر بررسی میشود. با استفاده از دادههای خام دو درصد سرشماری ۱۳۹۰ نمونهای از افراد در سن تحصیل ساخته شده است. مدل تجربی مورد استفاده امکان وجود رابطهی غیرخطی بین تعداد و شاخصهای عملکرد تحصیلی فرزندان را فراهم میسازد. کنترلهایی برای ترتیب تولد فرزندان نیز درنظر گرفته شده است. عملکرد تحصیلی با دو شاخص پیشرفت تحصیلی و عقبماندگی تحصیلی سنجیده میشود که از تطبیق پایهی ثبتنامی دانشآموز و پایهی مورد انتظار بر اساس سن محاسبه میشود. نتایج نشان میدهد یک رابطه U-معکوس بین تعداد فرزندان و عملکرد تحصیلی آنان وجود دارد. در هر دو نمونه شهری و روستایی با افزایش تعداد فرزندان از یک به دو، عملکرد تحصیلی آنان بصورت معنیداری بهبود مییابد ولی برای خانوادههای با سه فرزند و بیشتر اضافهشدن یک فرزند دیگر، عملکرد تحصیلی آنان را تضعیف میکند. مبتنی بر نتایج این مطالعه پیشنهاد میشود سیاستهای جمعیتی بهگونهای طراحی شوند که بصورت ناهمگن بر انگیزههای باروری خانوادههای با تعداد فرزندان مختلف تاثیر بگذارند. |
کد مقاله | 39451 |
تعداد بازدید | 247 |
|