عنوان | بررسی تطبیقی تنبیه بدنی زن در تفاسیر فریقین با توجه به آیه 34 سوره نساء |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای تفسیر تطبیقی - دانشگاه قم پیاپی 3 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 145-129 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نشوز قرآن تنبیه بدنی همسر آیه 34 سوره نساء تنبیه بدنی زن کرامت زن نشوز زن نافرمانی زن تنبیه زن آیات قرآن تنبیه بدنی کرامت انسانی فریقین کرامت زن در قرآن آیه نشوز نشوز زوجه تفسیر قرآن تفاسیر فریقین مفسران فریقین سوره نساء |
چکیده |
از جمله اموری که در نظام خانواده اتفاق میافتد، نافرمانی و سرکشی زن نسبت به شوهر است که در اصطلاح قرآن به آن نشوز میگویند. انگیزه های مختلفی از قبیل تحت فشار قرار دادن شوهر برای ارضای خواسته های تجمل گرایانه، امتیازات اقتصادی، میل به معاشرت با دیگران و ... میتواند سبب نشوز زن شود. در قرآن برای جلوگیری از نشوز زن از تنبیه بدنی سخن به میان آمده است. حال یکی از سؤالهای اساسی این است که تنبیه بدنی چگونه با کرامت انسانی زن سازگاری دارد و چگونه خداوند به آن دستور داده است. در این مقاله با توجه به آیه 34 سورۀ نساء از دیدگاه مفسران فریقین به نقد و بررسی این مسئله می پردازیم. روش تحقیق در این نوشتار از جهت نگرش مسئله محور، و از جهت راهبرد توصیفی و تحلیلی است. برآیند تحقیق حاکی از آن است که طبق دیدگاه مفسران فریقین در صورتی که زن حقوق شوهر را نادیده بگیرد، قرآن برای باز پسگیری این حق، شوهر را ابتدا ملزم به پند و اندرز دهی می کند و در صورت بی ثمر بودن این روش، دوری از بستر را توصیه می کند. تنبیه بدنی آن هم با شرایطی خاص زمانی مجاز شمرده می شود که دوری از بستر پاسخ ندهد. بنابراین، حکم تنبیه بدنی تنها یک تجویز ضروری برای مقاطعی کاملا خاص (نشوز زن) است. این حکم نه تنها در موارد دیگر غیر مجاز و نادرست محسوب می شود، بلکه، در روایات زیادی مطلقا ممنوع شمرده شده است. در نتیجه، تنبیه بدنی در موارد خاص هیچ منافاتی با کرامت انسانی زن ندارد. |
کد مقاله | 39406 |
تعداد بازدید | 229 |
|