عنوان
|
کنش افتراقی سؤال (DIF) و آزمون (DTF) مرتبط با جنسیت در آزمونهای کنکور سراسری سازمان سنجش آموزش کشور |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
مسعود گرامی پور - اعظم رمضانی صدر - احمد رضایی - لیلا نوروزی - فرانک مختاریان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی – سازمان سنجش و آموزش کشور سال 7 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
63-35 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سوگیری جنسیتی کنش افتراقی سؤال آزمون سراسری دانشگاهها سوگیری سؤال کنش افتراقی سؤال آزمون کنش افتراقی سؤال و آزمون مرتبط با جنسیت سوگیری سؤال آزمون آزمونهای ورودی دانشگاه
|
چکیده
|
عملکرد آزمودنی با کنترل آماری توانایی ایشان در گروه های مختلف جنسیتی ممکن است متفاوت باشد. در این صورت، وقوع کنش افتراقی سؤال (DIF) / آزمون (DTF) مرتبط با جنسیت و به دنبال آن سوگیری سؤال/آزمون محتمل است. هدف اصلی از اجرای این پژوهش، مطالعه DIF/DTF و سوگیری جنسیتی در آزمونهای کنکور سراسری ایران است. آزمونهای تخصصی یک دفترچه آزمون در پنج گروه آزمایشی شرکتکننده در کنکورهای سراسری سالهای 1387 تا 1390 به صورت خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. سپس برای مطالعه DIF از تحلیل رگرسیون لوجستیک و برای مطالعه DTF از رویکرد مبتنی بر IRT استفاده شد. نتایج نشان داد که بهطور متوسط، حدود 14 درصد از پرسشهای آزمون های مورد مطالعه دارای DIF جنسیتی با اندازه اثر ناچیز (0001/0 > EF) هستند و حداکثر 2 درصد آنها بر اساس نقطه نظرات گروههای خبرگان نسبت به جنس مؤنث یا مذکر سوگیری دارند. همچنین یافتههای تحلیل DTF نشان داد که به جز آزمون خلاقیتهای نمایشی گروه هنر که نسبت به زنان دارای سوگیری کمی است، سایر آزمون ها فاقد DTF هستند.
|