عنوان | ویژگیهای روانسنجی سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بر اساس نظریه سؤال پاسخ |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی – سازمان سنجش و آموزش کشور سال 7 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری روایی پرسشنامه تهران فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه اقتدار منطقی دانشآموزان دوره ابتدایی اعتباریابی پرسشنامه ویژگیهای روانسنجی نظریه سؤال پاسخ سبک فرزندپروری پرسشنامه فرزندپروری شیوه فرزندپروری دایانا بامرید |
چکیده |
شرط اصلی استفاده از پرسشنامهها، روایی و اعتبار آنهاست. در این پژوهش، ویژگیهای روانسنجی سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بر اساس نظریه سؤال پاسخ بررسی شده است. جامعه پژوهش، 576 نفر از مادران دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. این پژوهش، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، تحقیق توصیفی بر اساس روشهای روانسنجی است. در برازش مدلهای نظریه سؤال- پاسخ با سؤالهای پرسشنامه و برآورد سطح دشواری و ضریب تشخیص پرسشها به تفکیک خرده مقیاسها، از بسته ltm وeRm در نرمافزار R استفاده شد. یافتهها نشان داد مدل پاسخ مدرج در مقایسه با مدل امتیاز پارهای، با سؤالهای پرسشنامه شیوههای فرزندپروری برازش بهتری داشته است. نتایج برآورد پارامترهای پرسش و منحنیهای ویژگی پرسش، نشان داد پرسشهای (17، 21 و 24) از شیوه فرزندپروری آزادگذار، پرسشهای (4 و 11) از شیوه فرزندپروری اقتدار منطقی و پرسشهای (12 و 18) از شیوه فرزندپروری استبدادی دارای میزان مطلوبیت پایینی بودهاند. |
کد مقاله | 39395 |
تعداد بازدید | 294 |
|