عنوان | برآورد و ارزیابی اقتصادی نرخ بازدهی تحصیلات در شهر تهران و مقایسه آن بین مردان و زنان |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی – سازمان سنجش و آموزش کشور سال 6 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 107-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحصیلات جنسیت درآمد زنان تحصیلات زنان درآمد تهران آموزش زنان شهر تهران مردان تهران بازدهی تحصیلی بازدهی تحصیلات مردان الگوی مینسری بازدهی آموزش درآمد مردان |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر آن است که اولاً بازدهی داشتن آموزش برای افراد را بررسی کند و ثانیاً مشخص سازد که آیا در این رابطه تمایزی میان مردان و زنان وجود دارد یا خیر. یافتههای سایر محققان غالباً بهصورت برآورد نرخ بازدهی فارغ از دخالت دادن عامل جنسیت به دست آمده و این یکی از ضعفهای عمده مطالعات پیشین قلمداد میشود. معادلۀ درآمد مینسر مبنای الگوی مورد استفاده در این تحقیق را تشکیل میدهد که با بهرهگیری از نمونهای شامل 1294 خانوار در شهر تهران برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه که به روش تحلیل رگرسیونی به دست آمدهاند، نشاندهنده آن است که تحصیلات اثر مثبت و معناداری بر درآمد مردان و زنان دارد اما میزان بازدهی آن برای زنان در حدود 4 تا 5 درصد بیش از مردان است. تدقیق بیشتر در این ارتباط و با استفاده از آزمون علیت گرنجر نشان میدهد که برای زنان برعکس مردان، این عامل درآمد است که تغییرات تحصیلات را توضیح میدهد و بنابراین نمیتوان آموزش را برای زنان به عنوان سرمایهگذاری قلمداد کرد. |
کد مقاله | 39394 |
تعداد بازدید | 227 |
|