عنوان | ارزیابی کارکرد افتراقی جنسیتی سئوالهای آزمون ریاضی با استفاده از دو روش مانتل هنزل و نظریه سئوال پاسخ |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی – سازمان سنجش و آموزش کشور سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نظریه سؤال پاسخ کارکرد افتراقی سؤال آزمون آزمون سراسری دانشگاهها سوگیری سؤال روش مانتل هنزل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون ریاضی |
چکیده |
آزمونها میبایست برای تمام افراد جامعه از هر جنس، نژاد، سن، موقعیت اجتماعی و اقتصادی عادلانه باشد. بر این اساس ارزیابی وجود سوگیری و کارکرد افتراقی در سئوالهای آزمونها بسیار حائز اهمیـت است. در مطالعه حاضر کارکرد افتراقی جنسیتی با استفاده از روش مانتل هنزل و روش مبتنی بر نظریه سئوال پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا مبانی نظری و روشهای ارزیابی کارکرد افتراقی معرفی شده است و در ادامه به منظور ارائه نمونه عملی، پاسخهای یک نمونه تصافی طبقهای 4000 نفری مشتمل بر 2200 آزمودنی مرد و 1800 زن به 55 سئوال آزمون ریاضی کنکور سراسری مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل بیانگر آن است که سئوالهای آزمون دارای کارکرد افتراقی است. در بررسی کارکرد افتراقی با استفاده از روش مانتل هنزل 23 سئوال دارای شاخص مانتل هنزل معنادار بودند. بر اساس رویکرد سئوال پاسخ نیز 9 سئوال دارای کارکرد افتراقی جنسیتی بودند که همگی به نفع دختران بودند. سئوالهای دارای کارکرد افتراقی به نفع دختران بیشتر در حوزه محتوایی توابع و معادلات و سئوالهای دارای کارکرد افتراقی به نفع پسران بیشتر در حوزه محتوایی مثلثات، هندسه و احتمال هستند. |
کد مقاله | 39392 |
تعداد بازدید | 274 |
|