عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجانها در افزایش تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه مددکاری اجتماعی – دانشگاه علامه طباطبایی پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خودآگاهی زنان زنان سرپرست خانوار شادکامی تهران خودآگاهی مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی مدیریت هیجان تابآوری منطقه 18 تهران تابآوری زنان شادی زنان |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی خودآگاهی و مدیریت هیجانها در افزایش تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار انجام شد. جامعه آماری زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده به خانههای سلامت در منطقه 18 شهر تهران بودند. 30 آزمودنی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش (n1 = 15) و کنترل (n2 = 15) جایگزین شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. تابآوری و شادکامی همه آزمودنیها در مرحله پیش آزمون بوسیله پرسشنامههای تابآوری و شادکامی اندازهگیری شدند. مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجان در 14 جلسه به شرکت کنندگان در گروه آزمایش آموزش داده شد. تابآوری و شادکامی همه آزمودنیها در مراحل پسآزمون و پیگیری اندازهگیری شدند و دادهها بوسیله آزمون تحلیل کوواریانس و t استودنت تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، خودآگاهی و مدیریت هیجانها میتوانند سطح تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار را به طور معناداری افزایش دهند (01/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که اثر مداخلات در مرحله پیگیری ماندگار بوده است. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجانها روش روانی آموزشی مناسبی برای افزایش سطح تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار میباشد. بنابراین به منظور ارتقاء سطح تابآوری و شادکامی زنان سرپرست خانوار، لازم است زمینه بکارگیری مهارتهای خودآگاهی و مدیریت هیجانها فراهم شود. |
لینک دریافت مقاله |
--- |
کد مقاله | 39370 |
تعداد بازدید | 191 |
|