عنوان
|
برساختهای اجتماعی زنان از شیوه گذران اوقات فراغت در بستر مراکز تجاری تفریحی شهری |
تعداد صفحات
|
37 |
نویسنده
|
موسی غندی - رضا اسماعیلی - اصغر محمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات جامعهشناختی شهری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
220-184 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان شیراز دختران شیراز اوقات فراغت زنان اوقات فراغت شیراز گذران اوقات فراغت فضای تفریحی اوقات فراغت دختران برساخت اجتماعی مراکز تفریحی حضور زنان در اماکن تفریحی مراکز تجاری
|
چکیده
|
مفهوم شیوه گذران اوقات فراغت در بستر مراکز تجاری به مثابۀ سازه ای اجتماعی که در زمان های مختلف مدلول های متعددی داشته و شکلهای مختلفی به خود گرفته و در جوامع مختلف استدلالهای مختلفی را داشته است. در همین راستا این پژوهش با هدف برساختهای اجتماعی زنان از شیوه گذران اوقات فراغت در بستر مراکز تجاری به روش کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. محققان برای رسیدن به این هدف به سراغ زنان و دختران حاضر در مراکز بزرگ تجاری و تفریحی رفتند که بنابر اظهار خودشان این مراکز پاتوق آنهاست و با در نظرگرفتن معیار اشباع نظری با 15 نفر از زنان و دختران مصاحبۀ نیمساختیافته به عمل آمد. اطلاعات حاصلشده با سه مرحله کدگذاری و نیز با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی ارائه شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که در مرحلۀ کدگذاری باز، بیش از 216 مفهوم و گزاره معنادار استخراج و در مرحله بعد 187 مفاهیم متناظر از تعداد 216 گزارههای معنادار کلی موجود در متن مصاحبهها استخراج شد. بخاطر ارتباط مفهومی گزارهها با همدیگر در مرحله کدگذاری باز 17 خرده مقوله از مفاهیم متناظر بیرون کشیده شده است. در نهایت پس از بررسی دقیقتر و پیوند بین مفاهیم خرده مقولات، 6 مقوله محوری به دست آمد که این مقولات عبارت از: هژمونی فرهنگ مصرف، رخنمایی طبقه بالای اقتصادی، پذیرش فرهنگ غرب، همسانی با سلبریتیها، تاثیرات فضای مجازی و تغییر سبک زندگی هستند که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هستهای به شرح «شیوه گذران اوقات فراغت زنان در مراکز تجاری به علت گسترش فرهنگ مصرف و فرهنگ غرب در بستر رخنمایی طبقه بالای اقتصادی، با استراتژی همسانی با سلبریتیها و تاثیرات فضای مجازی به تغییر سبک زندگی زنان شهر شیراز منجر شده است» ظاهر شد که میتواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد.
|