عنوان
|
اثربخشی بازیهای حسی و حرکتی خانواده محور در کاهش نشانههای بالینی کودکان با اختلال نقص توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
مصطفوی مریم - مسعود حجازی - غلامعلی افروز |
مشخصات نشریه
|
زن و مطالعات خانواده - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد سال 13 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
105-91 |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی زنجان (شهرستان) کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه کاهش نشانهها نشانگان بالینی مداخله خانواده محور بازیهای حسی و حرکتی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی های حسی و حرکتی خانواده محور در کاهش نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل است و جامعه آماری کلیه کودکان شهر زنجان در سال تحصیلی 96-97 (رده سنی 8 تا 11 سال)است. بر این اساس به صورت انتخاب تصادفی،4 مدرسه از ناحیه 1 و 2 شهر زنجان انتخاب و 20 دانش آموزی که دچار اختلال نقص توجه/بیش فعالی بودند انتخاب شد. پس از یکسان سازی با توجه به متغیرهای سن، جنسیت و میزان اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در دو گروه آزمایش (10نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه نسخه چهارم اسنپ و کانرز والدین استفاده شد. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 8 هفته (16 جلسه 90 دقیقه ای) به همراه مادران در بازی های حسی و حرکتی خانواده محور شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد و نتایج نشان داد که مداخلات انجام شده منجر به کاهش معنادار نشانه های بالینی کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (با شدت اثر 88/0) در گروه کنترل شده است. می توان نتیجه گرفت که این روش برای کمک به کاهش نشانه های نقص توجه/ بیش فعالی مناسب می باشد.
|