عنوان | بررسی ابعاد فردی و اجتماعی یادگیری دگرگونساز در زنان دانشجو |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مصوب وزارت علوم) سال 17 شماره 4 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 188-163 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان دانشجو تهران ابعاد اجتماعی زنان شهر تهران بعد فردی یادگیری دگرگونساز پیامد یادگیری دگرگونساز رویداد راه انداز |
چکیده |
تحصیل در دانشگاه با تغییرات اساسی در محیط، شیوه زندگی و روش یادگیری افراد همراه است که میتواند موقعیتی برای نوعی یادگیری عمیق به نام یادگیری دگرگونساز را موجب شود. پژوهش حاضر به منظور شناسایی پیامدها و فرایندهای یادگیری دگرگون ساز در زنان دانشجو صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان دانشجوی شهر تهران صرف نظر از رشته و دانشگاه و ابزار مورد استفاده پرسشنامه استوکی، تیلور و کرانتون (2013) است. تئوری یادگیری دگرگون ساز مزیرو (1991) به عنوان چارچوب نظری این پژوهش استفاده شده است. شرکتکنندگان در پژوهش 110 دانشجوی زن در بازه سنی 18 تا 44 ساله از سه دورهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. با بررسی دادههای کمی و کیفی میتوان نتیجه گرفت که در بستر دانشگاه و زندگی دانشجویی فردیتی آگاهتر، خودگردانتر، مستقلتر و مسئولیت پذیرتر میتواند شکل بگیرد. تحلیل محتوای پاسخهای دانشجویان تنوع رویدادها از تحصیلی-دانشگاهی تا خانوادگی-عاطفی و از شغلی-اقتصادی تا مذهبی نشان از اهمیت ابعاد مختلف زندگی انسان دارد. دانشجویان پیامدهای بسیار باارزشی از جمله استقلال بیشتر، کنار آمدن راحتتر با دیگران، افزایش صبر، جسارت بیشتر و احساس نزدیکی بیشتر به خداوند را بیان کرده بودند. |
کد مقاله | 39217 |
تعداد بازدید | 216 |
|