عنوان | بررسی میزان رفتارهای پرخطر و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی مؤثر بر آن در دانشآموزان دختر کرمان |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مصوب وزارت علوم) سال 17 شماره 4 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 70-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر رفتار دختران رفتارهای پرخطر دختران کرمان عوامل خانوادگی رفتارهای پرخطر کنترل رفتار دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان کارکرد خانواده عوامل آموزشی جو مدرسه متغیرهای اجتماعی کنترل رفتار توسط خانواده متغیر آموزشی |
چکیده |
مطالعه حاضر به بررسی میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان و سنجش عوامل خانوادگی و آموزشی موثر بر آن در میان دانش آموزان دختر دبیرستان های دوره دوم ناحیه دو شهر کرمان در سال تحصیلی 1397-1398 می پردازد. کارکرد خانواده به عنوان متغیر اجتماعی و جو مدرسه به عنوان متغیر آموزشی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق، برابر با 4309 نفر است که 353 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. روش نمونه گیری، خوشه ای و تصادفی ساده بود و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss23 و Amoss Graph22 انجام شده است. در این تحقیق از نظریات مک مستر، فورت ونگلر و ولفگانگ و گلیکمن استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیر پاسخگویی عاطفی و پس از آن کنترل رفتار در خانواده با ضریب رگرسیون استاندارد 380/0 و 300/0 به ترتیب، بالاترین ضریب تاثیر غیرمستقیم را با رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر داشته اند. از طرف دیگر بین متغیر کنترل رفتار در خانواده و رفتارهای پرخطر بالاترین ضریب مستقیم و معکوس (341/0-) وجود دارد. در نتیجه بر اساس نتایج، میزان رفتارهای پرخطر دانش آموزان در حد کم بوده است و مدرسه و خانواده تاثیر بالایی بر کاهش رفتارهای پرخطر دارند. |
کد مقاله | 39216 |
تعداد بازدید | 234 |
|