عنوان
|
مقایسه مدل علی رابطه سرزندگی و درگیری تحصیلی با نقش میانجیگر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر متوسطه دوم |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
محمد اسماعیل زاده آشینی - یاسر گراوند - رضا منصوری کریانی - علیرضا حاجی یخچالی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1398 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
282-251 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر خرم آباد (شهرستان) دانشآموزان دختر دبیرستانی درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر
|
چکیده
|
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی سرزندگی و درگیری تحصیلی با نقش میانجیگر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان متوسطه دوم شهر خرمآباد و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه دوم شهر خرمآباد بود که به روش خوشهای تصادفی چندمرحلهای 510 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی بودند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار ایموس بهره گرفته شد، ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که سرزندگی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه دارد. همچنین سرزندگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی، و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم داشتند. همچنین نتایج تحلیل مدل چند گروهی نشان داد که با وجود یکسان بودن نمودارهای مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد. بنا بر یافتههای تحقیق کنونی پیشنهاد میشود که مسئولین، مدیران و معلمان مدارس با ایجاد باورهای خوشبینانه در خود و گسترش محیط مدرسهای مثبتگرا، فعال و شاداب، شرایط را برای رشد خودکارآمدی، درگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را فراهم نمایند.
|