• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش برنامه مداخلاتی مثبت گرا بر رضایت از زندگی در زنان شاغل
تعداد صفحات 9
نویسنده مهتاب بیات ریزی - حسین سلیمی بجستانی - کیومرث فرح‌بخش - نورعلی فرخی
مشخصات نشریه دوماهنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 66
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 85-77
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  کارمندان زن دانشگاه‌ها  رضایت‌مندی از زندگی  کارمندان دانشگاه  دانشگاه علوم پزشکی تهران  توانمندی‌های منشی  رضایت از زندگی زنان  برنامه مداخلاتی مثبت گرا  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت رضایت از زندگی زنان شاغل مبتنی بر مولفه های ­توانمندی منش، تدوین و اثربخشی برنامه مداخلاتی مثبت­ گرا بر ارتقای رضایت از زندگی بوده است. به عبارت دیگر در این پژوهش مقیاس تحلیل عاملی پرسشنامه رضایت از زندگی و نسخه کوتاه پرسشنامه ارزش­ های فعال در عمل، اعتبار و روایی هر دو پرسشنامه، رابطه میان فضائل و توانمندی ­های منش با رضایت از زندگی و اثربخشی آموزش مولفه ­های توانمندی منش بر مقیاس رضایت از زندگی زنان شاغل مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور اجرای این پژوهش از مطالعات همبستگی، از نوع پیش­بین استفاده شده است. روش پژوهش در این مطالعه طرح ترکیبی متوالی سه مرحله­ ای بوده است. تحقیق ترکیبی به معنای ترکیب هر دو رهیافت کیفی و کمی تحقیق بوده است. با توجه به جمعیت 9682 نفری زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و جدول نمونه­ گیری کرچی و مورگان (1970)، تعداد 318 نفر به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای به عنوان نمونه انتخاب شده است. در بخش کیفی نیز از روش نمونه­ گیری هدفمند استفاده شد. جهت جمع­ آوری اطلاعات در بخش کمی از فرم کوتاه پرسشنامه ارزش­ های فعال در عمل (VIA-72)، پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS)، در بخش کیفی از مصاحبه نیمه سا ختار یافته ­­ای با چارچوب نظری روان­ شناسی مثبت­ گرا استفاده­ شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها در بخش کمی از روش­ های همبستگی و تحلیل الگوی معادلات ساختاری، در بخش کیفی از تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه­ ها استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، که همه شش فضیلت با مقیاس رضایت از زندگی رابطه مثبت معنادار دارد. به علاوه نتایج حاکی از آنند که آموزه های مولفه های توانمندی منش به صورت مستقیم با رضایت از زندگی رابطه دارند. رابطه مستقیمی نیز میان آموزش این مولفه ها بر افزایش رضایت از زندگی مشاهده شده است. همچنین تدوین برنامه مداخلاتی مثبت گرا در نمونه ایرانی، کاملا با الگوی مطرح شده توسط سلیگمن مطابقت دارد. در پایان باید گفت بر مبنای نتایج بخش کمی و کیفی پژوهش حاضر، برنامه مداخلاتی مثبت­ گرا منجر به ارتقاء رضایت از زندگی زنان شاغل گردید.

کد مقاله 39194
تعداد بازدید 163

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397