عنوان | تأثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1399 |
محدوده صفحات | 56-46 |
کلید واژه | دختران نوجوان بزهکاری بزهکاری دختران بزهکاری نوجوانان امید زاهدان (شهرستان) رضایتمندی از زندگی آموزش مبتنی بر شفقت نارسایی خلقی |
چکیده |
مقدمه: بزهکاری یک پدیده اجتماعی است و بزهکاران در مقایسه با دیگران بیشتر به اختلالهای روانشناختی مبتلا میشوند. یکی از روشهای آموزشی نسبتا جدید و برگرفته از موج سوم رواندرمانی برای کاهش اختلالهای روانشناختی، آموزش مبتنی بر شفقت است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان دختر بزهکار شهر زاهدان در سال 1399 به تعداد 167 نفر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که پس از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب با روش تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای بر اساس پکیج گیلبرت (2009) تحت آموزش مبتنی بر شفقت قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای امیدواری (اسنایدر و همکاران، 1991)، رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و نارسایی خلقی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) بودند. دادهها با آزمونهای خیدو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس آزمون خیدو گروههای آزمایش و کنترل از نظر سن خودشان و تحصیلات والدین تفاوت معنیداری نداشتند ( 05/0 P ). علاوه بر آن، نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش امیدواری (001/0 > , P 75/84 = F ) و رضایت از زندگی (001/0 > , P 46/81 = F ) و کاهش نارسایی خلقی (001/0 > , P 20/65 = F ) نوجوانان دختر بزهکار شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر افزایش امیدواری و رضایت از زندگی و کاهش نارسایی خلقی در نوجوانان دختر بزهکار بود. بنابراین، درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگیهای روانشناختی نوجوانان دختر بزهکار از جمله امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی آنها میتوانند از روش آموزش مبتنی بر شفقت در کنار سایر روشهای آموزشی استفاده کنند. |
کد مقاله | 39181 |
تعداد بازدید | 183 |
|