عنوان | ساخت و بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر تیپهای شخصیتی نهگانه (انیاگرام) بر ابرازگری هیجان متقاضیان ازدواج |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 پیاپی 100 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 15-2 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اصفهان زوجین شهر اصفهان زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره ابرازگری هیجانی ویژگی شخصیتی همسران بسته آموزشی تیپهای شخصیت اثربخشی آموزش مشاوره پیش از ازدواج زوجین داوطلب ازدواج انیاگرام تیپشناسی |
چکیده |
اهداف: این طرح با هدف تدوین بسته آموزش شخصیتمحور مبتنی بر تیپشناسی انیاگرام و اثربخشی آن بر ابرازگری هیجانی افراد متقاضی ازدواج انجام شده است تا روانشناسان و مشاوران خانواده بتوانند آن را در مشاورههای پیش از ازدواج برای ارتقای ازدواجهای سالم به زوجین آموزش دهند. مواد و روش ها: بسته آموزشی مبتنی بر انیاگرام، با مروری بر منابع و پژوهشهای مربوطه و بر اساس پیشینه پژوهشی و تکنیکهای مربوط به تیپشناسی انیاگرام با در نظر گرفتن سازههای مؤثر بر آن و به صورت کتابخانهای و وسیع بررسی و ساخته شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ پژوهش ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﮐﻠﯿﻪ زوﺟﯿﻦ در مرحله پیش از ازدواج ﻣﺮاﺟﻌﻪﮐﻨﻨﺪه ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺸﺎوره ﺷﻬﺮ اصفهان در بهار و تابستان ۱۳۹۶ﺑﻮد ﮐﻪ در طرحی شبهآزمایشی انتخاب شدند. پرسشنامه ابرازگری هیجانی کینگ و امونز (EEQ, 1990)، در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون (با فاصله 45 روز پس از اتمام آموزش) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. ﮔﺮوه آزﻣﺎیش نیز طی ده جلسه نود دقیقهای یکبار در هفته مورد آموزش قرار گرفتند. یافته ها: آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزشی شخصیتمحور مبتنی بر انیاگرام، بر ابرازگری هیجانی افراد متقاضی ازدواج مؤثر بوده است. بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون پس از کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود داشت (0/05 > P). نتیجه گیری: به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی ازدواج جهت کمک به زوجین متقاضی ازدواج برای ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و اﺑﺮاز صحیح هیجانات از طریق آشنایی با ویژگیهای شخصیتی خود و طرف مقابل، درمقایسه با گروه کنترل، اثربخش بوده است؛ این نتایج برای متخصصان و دستاندرکاران امور مشاوره پیش از ازدواج جهت ارائه خدمات بهتر کاربردی است. |
کد مقاله | 39160 |
تعداد بازدید | 109 |
|