عنوان | فرایند شکل گیری مدارس دخترانه مازندران (1285ـ1304 ش) |
تعداد صفحات | 44 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات تاريخ اسلام - پژوهشكده تاريخ اسلام - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 164-121 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدارس دخترانه بابل (شهرستان) ایران آموزش دختران مکتب خانه زنان قاجار مشروطیت تأسیس مدارس دخترانه در دوره مشروطه مدارس دختران در مشروطیت تأسیس مدارس دخترانه مازندران ساری (شهرستان) ایران عصر قاجاریان آموزش نوین ملوک کیا فاطمه وکیلی |
چکیده |
در پی تحولات سیاسی و اجتماعی سال های پایانی عصر قاجار، مسائل مربوط به زنان و دختران از جمله وضعیت آموزش، نوع پوشش، سن کم ازدواج و تعدد زوجات مورد توجه نخبگان و فعالان عرصه های اجتماعی قرار گرفت. آموزش دختران که به صورت مکتب خانه ای جریان داشت سهم اندکی در تعلیم و تربیت دختران عهده دار بود، همین امر موجب شد تا برخی زنان فعال اجتماعی در پی تاسیس مدارس نوین دخترانه برآیند. این پژوهش با استفاده از اسناد و منابع اصلی به ویژه بهره مندی از اسناد آرشیوی سعی در بازآفرینی سیر تاریخی تاسیس مدارس دخترانه مازندران از انقلاب مشروطه تا پایان حکومت قاجار را دارد. در مازندران عصر قاجار زنانی چون ملوک کیا در بارفروش (بابل امروزی) و فاطمه وکیلی در ساری در زمینه تاسیس مدارس دخترانه مازندران پیشرو شده و پیدایش اینگونه مدارس مرهون تلاشهای ایشان است. این مدارس در بیشتر شدن نقش زنان و دختران در فعالیت های علمی و اجتماعی سهم بسزایی داشته است. |
کد مقاله | 39153 |
تعداد بازدید | 167 |
|