• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش برنامه بازسازی زندگی بر کیفیت زندگی زنان مطلقه
تعداد صفحات 10
نویسنده صفورا محمدی - سحر خانجانی وشکی
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 228-219
زبان انگلیسی
کلید واژه زنان مطلقه  زنان اصفهان  کیفیت زندگی زنان  اصفهان  کیفیت زندگی  طلاق  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  بازسازی زندگی  
چکیده مقدمه: طلاق از جمله عوامل تاثیرگذار بر سلامت جسمی و روانی افراد است. در این میان زنان قشر آسیب‌پذیرتری نسبت به مردان هستند و کیفیت زندگی آنان پس از طلاق تا حد بیشتری تحت تاثیر قرار می­ گیرد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامه بازسازی زندگی بر کیفیت زندگی زنان مطلقه شهر اصفهان انجام شد.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش بالینی شامل کلیه زنان مطلقه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال 1397 بودند که 30 نفر از آنان به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه شاهد (15 نفر) و آزمون (15 نفر) جایگزین شدند. به منظور ارزیابی کیفیت زندگی، از پرسشنامه کیفیت زندگی نجات و همکاران (2006) استفاده شد. مداخله شامل آموزش برنامه بازسازی زندگی در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بوده و گروه شاهد هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌‌گیری مکرر و نرم افزار SPSS24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: آموزش برنامه بازسازی زندگی بر کیفیت زندگی و مولفه­ های کیفیت زندگی (سلامت روانشناختی و مفهوم کیفیت زندگی) در مرحله پس­ آزمون و پیگیری تاثیر معناداری داشته است (05/0 > p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، آموزش برنامه بازسازی زندگی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی کلی، سلامت روانشناختی، درک مفهوم کیفیت زندگی و در نهایت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب­ های پس از طلاق در زنان مطلقه گردد.

کد مقاله 39147
تعداد بازدید 126

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397