عنوان | ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه سبکهای فرزندپروری آموزشی بر پایه تئوری انتخاب گلاسر |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 2 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 146-119 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری نظریه گلاسر روایی پرسشنامه تهران طراحی پرسشنامه نظریه انتخاب سبک فرزندپروری ویلیام گلاسر منطقه 6 تهران سبک فرزندپروری سازنده سبک فرزندپروری مخرب |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی آزمایی پرسشنامهای به منظور سنجش سبک فرزندپروری آموزشی والدین بر پایۀ تئوری انتخاب گلاسر انجام شده است. روش پژوهش کمّی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ والدین دانشآموزان 7 تا 18 سال منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1397 بود و نمونه آماری این پژوهش 360 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابتدا با مطالعه منابع مرتبط با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر (1998)، عامل های سبکهای فرزندپروری بر پایه این تئوری استخراج شدند، سپس 87 گویه قابل مشاهده و اندازهگیری برای این عاملها تعریف شدند. پس از بررسی روایی صوری و روایی محتوایی لاوشه، گویههای نامناسب حذف شدند. در نهایت 46 گویه باقی ماند که وارد بخش روایی سازه شد. در این بخش پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 40 گویه برای ابزار سنجش سبک های یادشده باقی ماند. این پرسشنامه دارای دو خرده مقیاس سبک سازنده و سبک مخرب است که 21 گویه ابتدایی سبک سازنده و 19 گویه بعد سبک مخرب فرزندپروری را میسنجد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است (سبک سازنده 0/89، سبک مخرب 0/87 و پایایی کل 0/81). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری سازنده مبتنی بر تئوری انتخاب گلاسر در مقایسه با سبک مخرب میتواند الگوی آموزشی مناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد. |
کد مقاله | 39144 |
تعداد بازدید | 223 |
|