• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری آموزشی بر پایه تئوری انتخاب گلاسر
تعداد صفحات 28
نویسنده سمیه آزاد - مهناز اخوان تفتی - مریم محسن‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 47
تاریخ انتشار تابستان - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 146-119
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  نظریه گلاسر  روایی  پرسشنامه  تهران  طراحی پرسشنامه  نظریه انتخاب  سبک فرزندپروری  ویلیام گلاسر  منطقه 6 تهران  سبک فرزندپروری سازنده  سبک فرزندپروری مخرب  
چکیده پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی آزمایی پرسشنامه‌ای به‌ منظور سنجش سبک فرزندپروری آموزشی والدین بر پایۀ تئوری انتخاب گلاسر انجام شده است. روش پژوهش کمّی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ والدین دانش‌آموزان 7 تا 18 سال منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران در سال 1397 بود و نمونه آماری این پژوهش 360 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌­ای انتخاب شدند. ابتدا با مطالعه منابع مرتبط با تئوری انتخاب ویلیام گلاسر (1998)، عامل های سبکهای فرزندپروری بر پایه این تئوری استخراج شدند، سپس 87 گویه قابل مشاهده و اندازه‌گیری برای این عاملها تعریف شدند. پس از بررسی روایی صوری و روایی محتوایی لاوشه، گویه‌های نامناسب حذف شدند. در نهایت 46 گویه باقی ماند که وارد بخش روایی سازه شد. در این بخش پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی 40 گویه برای ابزار سنجش سبک های یادشده باقی ماند. این پرسشنامه دارای دو خرده‌ مقیاس سبک سازنده و سبک مخرب است که 21 گویه ابتدایی سبک سازنده و 19 گویه بعد سبک مخرب فرزندپروری را می‌سنجد. پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است (سبک سازنده 0/89، سبک مخرب 0/87 و پایایی کل 0/81). با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که سبک فرزندپروری سازنده مبتنی بر تئوری انتخاب گلاسر در مقایسه با سبک مخرب می‌تواند الگوی آموزشی مناسبی برای رشد و پرورش کودکان باشد.

کد مقاله 39144
تعداد بازدید 194

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397