عنوان | بررسی نقش واسطهای جو عاطفی خانواده در رابطه میان تابآوری و شادکامی در دانشآموزان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 2 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر شادکامی جو عاطفی خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی جو خانواده تابآوری بروجرد (شهرستان) دانشآموزان پسر جو عاطفی |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطهای جو عاطفی خانواده در رابطه میان تابآوری با شادکامی بوده است. روش پژوهش غیرآزمایشی و طرح آن از نوع همبستگی (پیشبین) است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه دوم (سال دوم، سوم و پیشدانشگاهی یا همان سال چهارم) با میانگین سنی 16 سال شهر بروجرد در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 320 نفر از این جامعه برای نمونه کفایت میکند، اما با توجه به ریزش و برای کفایت بهتر 380 نفر با روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و همچنین پرسشنامه شادکامی آکسفورد (2002) گردآوری شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل (Lisrel 8.8) استفاده شد. با توجه به نتایج و بر اساس شاخص های موجود (NFI، CFI، AGFI، GFI، RMSEA) میتوان گفت که مدل تجربی از برازش لازم برخوردار است و جو عاطفی خانواده میتواند میانجی روابط تابآوری با شادکامی باشد. با توجه به یافتههای پژوهش جو عاطفی خانواده در رابطۀ میان تابآوری و شادکامی دانشآموزان به مثابه واسطه عمل میکند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تابآوری افزایش جو عاطفی مثبت خانواده را در پی دارد و جو عاطفی خانواده نیز زمینۀ لازم را برای برخوردار شدن از سطوح بالاتر شادکامی فراهم میآورد. نتیجه کلی پژوهش اینکه تابآوری بر جو عاطفی و جو عاطفی نیز بر شادکامی تأثیرگذار است. |
کد مقاله | 39142 |
تعداد بازدید | 201 |
|