عنوان | بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 122-108 |
کلید واژه | دانشآموزان دختر عملکرد خانواده بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی تنظیم شناختی هیجان مرند (شهرستان) |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد. تحقیق حاضر یک پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مرند بودند ( ۴۸۰ N = ) که از بین آنها تعداد ۲۱۵ نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های عملکرد خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهوفن) و بهزیستی روانشناختی (ریف) بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی ساده و رگرسیون انجام شد. نتایج نشان داد که که بین متغیر عملکرد خانواده با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار و بین متغیر تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05 > P). نتایج بیانگر این بود که متغیر عملکرد خانواده و متغیر تنظیم شناختی هیجان می توانند بهزیستی روانشناختی را در دانش آموزان دختر به طور مثبت و معناداری پیش بینی کنند. در نتیجه میتوان گفت با افزایش عملکرد خانواده و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر، بهزیستی روانشناختی آنان نیز افزایش می یابد. |
کد مقاله | 39123 |
تعداد بازدید | 175 |
|