| عنوان | اثربخشی آموزش فرزند درمانی مبتنی بر روانشناختی مثبتنگر بر خودتنظیمی انگیزشی، اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دختر |
| تعداد صفحات | 24 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | روانشناسی مدرسه شماره 2 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
| محدوده صفحات | 107-84 |
| کلید واژه | دانشآموزان دختر خودتنظیمی دانشآموزان دوره ابتدایی روانشناسی مثبت سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم دختران مقطع ابتدایی روانشناسی مثبتنگر اشتیاق تحصیلی خودتنظیمی انگیزشی خمین (شهرستان) فرزنددرمانی آموزش فرزند درمانی |
| چکیده |
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش فرزنددرمانی مبتنی بر روانشناختی مثبتنگر بر خودتنظیمی انگیزشی، اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دختر ابتدایی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان خمین در سال تحصیلی 96-97 بود. به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند، از بین دانشآموزانی که نمره آنها زیر میانگین همه پرسشنامهها بود 30 شرکتکننده انتخاب گردید و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه تجربی و گواه، هر گروه 15 شرکتکننده، قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش فرزنددرمانی مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودتنظیمی انگیزشی، اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین گروه تجربی و گواه در متغیرهای اشتیاق و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت، اما در متغیر خودتنظیمی انگیزشی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که جهت افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان می توان از الگوی فرزند درمانی مبتنی بر روانشناسی مثبت استفاده کرد. |
| کد مقاله | 39122 |
| تعداد بازدید | 225 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...