عنوان
|
اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال کم توجهی و بیش فعالی |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
عبدالحسین شمسی - امیر قمرانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی - انجمن علمی کودکان استثنایی ایران سال 11 شماره 2 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
35-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سازماندهی اصفهان اختلال بیش فعالی کم توجهی آموزش والدین عملکرد تحصیلی کم توجهی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری کودکان پسر مهارت سازماندهی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری را کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی تشکیل دادند که در سال 98-1397 در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر (15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی تشخیص داده شدند. گروه آزمایش 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی دریافت کردند. در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، مقیاس مهارتهای سازماندهی (COSS-P) و مقیاس درجهبندی عملکرد تحصیلی (APRS) بر روی آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با استفاده از نرمافزار 23 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی در مرحله پس آزمون تأثیر معناداری داشته است و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است ( 05/0 P ≤ ). این مطالعه با آموزش والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بهعنوان یک مداخله، نتایج امیدوارکنندهای بر بهبود مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی کودکان با اختلال کم توجهی/ بیش فعالی ارائه میدهد؛ همچنین نشان میدهد که مهارتهای سازماندهی و عملکرد تحصیلی با والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی قابل انعطاف هستند.
|