عنوان | تعهد دولتها بر ایجاد برابری جنسیتی در آموزش |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات حقوق عمومی (حقوق سابق) - دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 1399-1379 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برابری جنسیتی تبعیض جنسیتی توسعه پایدار نابرابری آموزشی نابرابریهای جنسیتی نابرابری جنسیتی آموزشی تعهدات دولتها برابری آموزشی حق آموزش سند توسعه پایدار |
چکیده |
حق بر آموزش، از حقوق بنیادین بشر است که نظیر سایر حقوق مشابه باید همۀ افراد بدون تبعیض از آن برخوردار شوند. این حق در اسناد مختلف حقوق بشر مورد تأکید قرار گرفته است. ازاینرو، نابرابری جنسیتی در آموزش نقض آشکار حق مزبور، محسوب میشود. مقالۀ حاضر، با بررسی چارچوبهای حقوق بشری مربوط که متشکل از معاهدات بینالمللی، گزارش نهادهای حقوق بشری و رویۀ دولتهاست، به این نتیجه رسیده که ماهیت تعهد بر برابری آموزشی تعهدی دوژوره است که نقض آن موجب ایجاد مسئولیت بینالمللی برای دولتها میشود. این تعهدات ماهیت سلبی ندارد، بلکه در توازن با ماهیت ایجابی خود رفتار دولتها را هدایت و نظم میبخشد. در واقع، این تعهدات نهتنها به موانعی که زنان در برخورداری از این حق مواجهند، میپردازد؛ بلکه زمینههای تحقق آن را نیز مهیا میسازد و ضمن هویت بخشیدن به مسئلۀ نابرابری جنسیتی، با آن مبارزه میکند و در تمام حوزههای تقنینی و اجرایی، دولتها را متعهد به ایجاد چارچوبهای تعریف شده برای رفع تبعیض و تضمین حقوق زنان در مسئلۀ آموزش میکند. |
کد مقاله | 39114 |
تعداد بازدید | 171 |
|