عنوان | تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بر قصد باروری زنان تک فرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
محدوده صفحات | 227-212 |
کلید واژه | باروری زنان فرزندآوری باروری گناباد (شهرستان) قصد باروری تأثیر آموزش آموزش نظریه رفتار برنامهریزی شده تک فرزندی تصمیم به فرزندآوری زنان دارای همسر |
چکیده |
اهداف باروری یکی از عناصر مهم رشد و تناسب جمعیت است. با توجه به روند کاهش میزان باروری کل در ایران و رسیدن آن به پایینتر از حد جایگزینی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده بر قصد باروری زنان همسردار انجام شد. مواد و روش ها این مطالعه مداخلهای روی صد زن همسردار در سن باروری که تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد بودند، انجام شد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه پنجاه نفر) تقسیم شدند. دادهها وارد نسخه 20 نرمافزار SPSS شدند، با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و کایدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها بین ویژگیهای جمعیتشناختی آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین پیش از مداخله، تفاوت معنیداری بین میانگین نمره سازههای تئوری مذکور بین دو گروه مشاهده نشد. در حالی که پس از مداخله، میانگین نمره نگرش (014/0 = P)، کنترل رفتار درکشده (042/0 = P) و قصد رفتاری (005/0 = P) دو گروه با یکدیگر تفاوت معنیداری داشت. نتیجه گیری یافتههای مطالعه نشان داد مداخله آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده میتواند بر قصد باروری زنان تکفرزند اثرگذار باشد. بهکارگیری این مدل در برنامههای آموزشی مرتبط با سیاست رشد جمعیتی و طراحی مداخلاتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری پیشنهاد میشود. |
کد مقاله | 39082 |
تعداد بازدید | 192 |
|