عنوان
|
مقایسه تابآوری، خودتنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله با استرس در دانشآموزان دختر و پسر |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
داود محمدیان - صدیقه احمدی - حسین ایلانلو |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 6 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
شهريور - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-37 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر راهبردهای مقابلهای خودتنظیمی تهران سبک مقابله هیجان مدار دانشآموزان دختر دبیرستانی شیوه مقابله اجتنابمدار دانشآموزان دبیرستانی سبک مقابله مسئلهمدار سبکهای مقابله با استرس دانشآموزان دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دبیرستانی تابآوری دانشآموزان پسر خودتنظیمی هیجانی منطقه 11 تهران
|
چکیده
|
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تابآوری، خودتنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله با استرس در دختران و پسران دانشآموز مقطع متوسطه دوم بود. روش پژوهش، علی مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دختران و پسران مقطع متوسطه دوم منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بودند. حجم نمونه، 210 نفر (105 دختر و 105 پسر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. به این ترتیب از بین مدارس متوسطه دوم دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه به صورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامهها بین دانشآموزان توزیع شد. در این مطالعه از سه پرسشنامه تابآوری کونور ودیویدسون (CD-RSC)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجان (CERQ) و پرسشنامه سبکهای مقابله با استرس (CISS) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات خودتنظیمی در دختران و پسران دانشآموز تفاوت معنادار وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است (005/0 P < ). همچنین، در میانگین نمرات سه سبک مقابلهای (مساله مدار، اجتنابی، هیجان مدار) دختران و پسران دانشآموز تفاوت معناداری وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است (005/0 P < ). اما در میانگین نمرات تابآوری دختران و پسران دانشآموز، تفاوت معناداری مشاهده نشد (005/0 P < ). بنابراین، نتیجه گرفته میشود که هر چند افزایش این سه متغیر در دانشآموزان دختر و پسر ضروری است اما آموزش خودتنظیمی و راهبردهای مقابله با استرس، در دانشآموزان پسر، بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد.
|