عنوان | رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با ترس از تصویر بدنی و حمایت اجتماعی ادراک شده |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | ماهنامه رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 5 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | مرداد - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 70-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حمایت اجتماعی اینترنت تصویر بدنی حمایت اجتماعی ادراک شده میزان استفاده از اینترنت شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی نگرانی از تصویر بدنی میزان استفاده میزان استفاده از رسانه رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی قیامدشت (شهرستان) |
چکیده |
شبکه های اجتماعی ابزارهایی هستند که افراد با استفاده از آن ها با یکدیگر به صورت مجازی ارتباط برقرار می کنند. متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده و ترس از تصویر بدنی که با ارتباطات و تاثیر پذیری افراد از یکدیگر ارتباط دارند با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در ارتباط هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه رابطه بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با ترس از تصویر بدنی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را مردم ساکن جنوب شهر قیامدشت در سال 1398 تشکیل دادند که 89 نفر از میان آنها (33 نفر زن و 56 نفر مرد) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های ترس از تصویر بدنی لیتلتون (2005)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رسول آبادی (1394) پاسخ دادند. نتایج بر اساس ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و بررسی شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که متغیر ترس از تصویر بدنی با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنادار داشت (01/0 > P ، 43/0 = r ) که معناداری این روابط در زنان بیشتر از مردان بود. همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معنادار و منفی داشت (01/0 > P ، 35/0- = r ) که این معناداری در مردان بیشتر از زنان بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با افزایش میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، میزان حمایت اجتماعی ادراک شده کاهش و ترس از تصویر بدنی افزایش می یابد و بالعکس. |
کد مقاله | 39039 |
تعداد بازدید | 157 |
|