عنوان
|
بررسی زمینههای توسعه کارآفرینی از دیدگاه زنان کارآفرین استان گیلان |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
شهربانو رفیعی - سروش فتحی - طهمورث شیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران (جامعهشناسی معاصر سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات - علمی پژوهشی سال 12 شماره 2 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
129-117 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
توسعه زنان کارآفرین توسعه کارآفرینی زنان توانمندسازی زنان زمینه فرهنگی کارآفرینی کارآفرینی زنان دیدگاه زنان توسعه کارآفرینی گیلان (استان) کارآفرین زمینه اجتماعی
|
چکیده
|
جامعه توسعه یافته نیازمند توجه به عاملان توسعه در بستر تاریخی مقتضیات فرهنگی اجتماعی و ... می باشد که در این میان یکی از عوامل توسعه پایدار پدیده کارآفرینی و شناخت عوامل موثر و همچنین بسترشناسی از بعد فرهنگی و اجتماعی و ... فضای جامعه است. علی الخصوص کارآفرینی زنان به عنوان منابع انسانی پویا و فعال در کنار سایر عوامل و زمینه که از شروع زندگی بشری قابل کتمان نیست که در تغییرات و تحولات اقتصادی و اجتماعی نقش موثر و فعالی دارند. توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی حال و گذشته زنان کارآفرین و بررسی موانع و محدودیت های موجود می تواند شایستگی ها و توانایی های آنها را آشکار و موانعی که در شکل گیری فرایند این امر مهم (کارآفرینی و توسعه آن) زمینه را در جهت مشارکت هر چه بیشتر زنان در اقتصاد خانوار و کشور و همچنین در تحولات فرهنگی و اجتماعی مهیا نماید. هدف مقاله حاضر بررسی زمینه های توسعه کارافرینی زنان در استان گیلان می باشد که با روش آمیخته اجرا شده است در مرحله نخست با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از 15 نفر از کارآفرینان استان گیلان مورد مصاحبه قرار گرفته اند. و داده های کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از استخراج داده ها از مصاحبه و کدگذاری در ادامه این تم ها در قالب یک پرسشنامه از 390 کارآفرین مورد سوال قرار گرفته اند. یافته ها اثر زمینه های فرهنگی (سطح تحصیلات، شرکت در کار گاه ها، دریافت مشاوره از انجمن های تخصصی، شرکت در دوره های کار آفرینی، مشاوره با سایر کارآفرینان) و اجتماعی (حمایت خانواده، حمایت سایر گروه ها، مسئولیت پذیری اجتماعی، نگرش خانواده، نگرش عمومی به کارآفرینی محیط زندگی، الگوپذیری گرایش عمومی به کارآفرینی، عضویت در انجمن های کار آفرینی، عضویت در گروهای کارآفرینی رسمی و غیر رسمی، اعتماد اجتماعی) بر توسعه کارآفرینی نشان می دهند.
|