عنوان | تبیین مدل جامعهشناختی مدیریت بدن زنان بر اساس سرمایه فرهنگی و رسانه با میانجیگری مقایسه اجتماعی (مطالعه موردی: شهر سنندج) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 90-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رسانه بدن زنان جامعهشناسی بدن سرمایههای فرهنگی سنندج مدیریت بدن مقایسه اجتماعی تبیین جامعهشناختی زنان شهر سنندج مدیریت بدن دختران |
چکیده |
یکی از مسائل مطرح شده در حوزة جامعهشناسی بدن، که امروزه در میان دختران و زنان رواج فراوانی یافته، مدیریت بدن است که در آن افراد با تغییر ویژگیهای ظاهری بدن، خود را با دیگران مقایسه میکنند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شد. ابزارهای پژوهش عبارتاند از: پرسشنامة سرمایة فرهنگی بوردیو و پرسشنامة محققساختة مقیاس مدیریت بدن زنان و مقایسة اجتماعی گیبونز و بونک. این پژوهش در سال 1398 انجام شده است و حجم نمونه را 382 نفر از زنان و دختران 20 تا 45 سالة شهر سنندج تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بوده و برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از نرمافزارهای SPSS22 و LISREL استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که میان متغیرهای مدیریت بدن، سرمایة فرهنگی، رسانه، مقایسة اجتماعی متغیرهای ذکر شده رابطة معناداری وجود دارد. مدل جامعهشناختی مدیریت بدن در زنان بر اساس سرمایة فرهنگی و رسانه با میانجیگری مقایسة اجتماعی در شهر سنندج دارای برازش است. اثر پیشبینی مدیریت بدن بر اساس مقایسة اجتماعی در این پژوهش 48/0، اثر پیشبینی مدیریت بدن بر اساس سرمایة فرهنگی در این پژوهش 47/0 و اثر پیشبینی مدیریت بدن بر اساس رسانه در این پژوهش 46/0 است. در زنان شهر سنندج مقایسة اجتماعی منبعی ضروری از اطلاعات دربارة خود مدیریت بدن به شمار میآید و فرایندهای مقایسة اجتماعی شکاف میان مباحث مربوط به خود و مفهوم هویت فردی و میان گروهی را پر میکنند. با افزایش مصرف رسانههای خارجی، مدیریت بدن افزایش مییابد. در واقع، این یافته تلویحاً نشان میدهد که جامعة مورد نظر در معرض منابع خارجی و نوظهور هویتساز قرار گرفتهاند و مخاطبان ساعتهای درخور توجهی را در شبانهروز از رسانههایی همچون ماهوارة اینترنت و فضای مجازی استفاده میکنند. |
کد مقاله | 38808 |
تعداد بازدید | 161 |
|