• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر بهبود کیفیت زندگی زناشویی و تاب‌آوری خانواده آزادگان (اسرای جنگی)
تعداد صفحات 11
نویسنده امید عیسی نژاد - منصور حیدریان
مشخصات نشریه دوماهنامه طب نظامی شماره 5 پیاپی 94
تاریخ انتشار مرداد - 1399
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 420-410
زبان فارسی
کلید واژه زندگی زناشویی  کیفیت زناشویی  دیواندره (شهرستان)  کیفیت زندگی زناشویی  کردستان (استان)  بهبود کیفیت زندگی  تاب‌‌آوری خانواده  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  اسرای جنگی  زندگی زناشویی آزادگان  خانواده آزادگان  
چکیده زمینه و هدف: از جمله ابعاد مهم روان‏شناختی آزادگان و جانبازان، که در اغلب جوامع می‏ تواند مورد غفلت واقع شود، مشکلات خانوادگی و زناشویی آنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب‏ آوری بر کیفیت زندگی زناشویی و تاب‌آوری خانواده آزادگان انجام شده است.
روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل در سال 1396 انجام شد. 30 نفر از آزادگان شهرستان دیواندره استان کردستان به روش نمونه‎گیریِ تصادفی ساده، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل، (هر گروه 15 نفر)، جایگزین شدند. گروه مداخله، برنامه آموزش تاب‎آوری را به مدت 10 جلسه، هر جلسه دو ساعت، طی دو ماه دریافت کرد، ولی گروه کنترل، آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع آوری داده‎ها، پرسشنامه کیفیت زناشویی (RDAS) و پرسشنامه‌ تاب ‏آوری خانواده (FRAS) مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین کیفیت زندگی زناشویی و تاب‎آوری خانواده آزادگان در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، در پس‌آزمون بیشتر بود و تفاوت معنی‌داری وجود داشت (p < 0/01) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شد.
نتیجه‌گیری: آموزش تاب‏ آوری می‌تواند بر ارتقای کیفیت زندگی زناشویی و تاب‏ آوری خانواده آزادگان تاثیری با ثبات و پایدار داشته باشد.

کد مقاله 38720
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397