عنوان | مقایسه نقش خانواده و مدرسه در جامعهپذیری دینی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه فیروزآباد |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تربیت اسلامی - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سال 15 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 116-93 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جامعهپذیری نقش خانواده فرزندپروری دانشآموزان دختر مدرسه سرمایههای فرهنگی پایگاه اجتماعی پایگاه اقتصادی دانشآموزان دختر دبیرستانی فیروزآباد (شهرستان) خانواده جامعهپذیری دختران دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری نقش مدرسه جامعهپذیری دینی نقش معلم جامعهپذیری دانشآموزان نقش مربیان |
چکیده |
این پژوهش به مقایسۀ نقش خانواده و مدرسه در جامعهپذیری دینی دانشآموزان پرداخته است. روش تحقیق پژوهش پیمایشی است. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر فیروزآباد بوده که تعداد 366 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. دادهها توسط نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفته و میزان پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میانگین جامعهپذیری دینی دانشآموزان از حد متوسط (100) بالاتر است (178/113). بین جامعهپذیری دینی و متغیرهای پایگاه اقتصادی اجتماعی، نقش الگویی خانواده، سرمایه فرهنگی، نقش معلم، شیوههای فرزندپروری، انواع سبکهای مدیریت، نقش مربی و نقش محتوای کتابهای درسی رابطۀ معناداری وجود دارد. نقش خانواده در کل در جامعهپذیری دینی دانشآموزان بیشتر از مدرسه است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیون 6/49 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکند. |
کد مقاله | 38712 |
تعداد بازدید | 222 |
|